Kancelaria prawnicza: Ujednolicone opakowania wyrobów tytoniowych naruszają przepisy konstytucji

www.portalspozywczy.pl 15 lutego 2013 13:00

Od ubiegłego roku Australia jako pierwszy kraj wprowadziła w życie przepisy dot. ujednoliconych opakowań dla wyrobów tytoniowych (plain packaging) wraz ze standaryzacją nazw poszczególnych marek. - W praktyce oznacza to, że wszystkie rodzaje papierosów bez względu na rozmiar, będą sprzedawane w takich samych opakowaniach, w tym samym kształcie, w kolorze oliwkowym - tłumaczy dr Ewa Skrzydło-Tefelska, partner w Kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak.

Ujednolicone opakowania różnią się jedynie nazwą marki, która jest zapisana tą samą czcionką. - 75 proc. powierzchni zajmują ostrzeżenia dla potencjalnych palaczy. Są one szczególnie drastyczne - zdjęcia organów ciała palaczy, chorujących dzieci palących rodziców i osób umierających z powodu nałogu. Podobne, restrykcyjne przepisy chce także wprowadzić Unia Europejska, nie zważając na zgłoszone zastrzeżenia Światowej Organizacji Handlu (WTO), która wszczęła oficjalne postępowanie w tej sprawie - wskazuje dr Ewa Skrzydło-Tefelska. - To kolejna regulacja, która może uderzyć w polski sektor tytoniowy - dodaje.

W jej opinii propozycję nowelizacji Dyrektywy 2001/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 czerwca 2001 r. należy uznać za niezgodną z Konstytucją w zakresie wprowadzenia generycznych, ustandaryzowanych opakowań wyrobów tytoniowych ze względu na oczywiste naruszenie art. 20 i art. 22 Konstytucji RP. - Normy te dotyczą wolności działalności gospodarczej, rozumianej jako swoboda działalności, która ma na celu pozyskiwanie dóbr materialnych i osiąganie zysku poprzez wytwarzanie dóbr, prowadzenie nimi obrotu, dostarczanie na rynek, świadczenie usług za odpłatnością itp. - tłumaczy partner w Kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak.

- Wynikające z nowelizacji Dyrektywy ograniczenie swobody działalności gospodarczej polega przede wszystkim na ograniczeniu "swobody konkurowania", sprawia bowiem, że jedynym czynnikiem różnicującym te same rodzajowo produkty tytoniowe będzie ich cena. Tym samym zabieg ten nie może przyczyniać się do ograniczenia zakupu tych wyrobów i ich spożycia. Nie jest wykluczone, że zróżnicowane cenowe będzie stymulować nabywanie tańszych marek, oferowanych w bardzo podobnie wyglądających opakowaniach. Rozwiązanie to nie spełnia zatem wymogów zasady proporcjonalności w aspekcie konieczności i skuteczności - podkreśla.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że wejście w życie tej części Dyrektywy (po implementacji) oznaczać będzie zakaz umieszczania na opakowaniach znaków towarowych stosowanych od wielu lat przez firmy do oznaczania wyrobów tytoniowych. - W istocie będzie to prowadziło dopozbawienia danej firmy prawa do własnego znaku towarowego. W rzeczywistości marka produktu przestałaby istnieć. Stanowiłoby to naruszenie konstytucyjnego prawa własności (art. 20, 21 i 64 Konstytucji) - zauważa Skrzydło-Tefelska.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10991

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 784717

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane