Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Kończy się etap typowych hurtowni. Przyszłość należy do zintegrowanych struktur

Autor: Prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur 13 czerwca 2016 09:50

Kończy się etap typowych hurtowni. Przyszłość należy do zintegrowanych struktur Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio

- Silna konkurencja w sferze handlu detalicznego i hurtowego sprawia, że kończy się etap typowych hurtowni i średniej wielkości dystrybutorów, których liczba będzie zmniejszać się. Przyszłość należy do zintegrowanych nowoczesnych struktur handlu hurtowego i detalicznego. To ta grupa przedsiębiorstw hurtowych będzie odgrywać kluczową rolę w przebudowie handlu hurtowego w Polsce. Już obecnie tworzą oni zintegrowane struktury handlu hurtowego i detalicznego, w których relacje wynikają z powiązań kapitałowych (najczęściej na poziomie dystrybutorów) oraz umów o współpracy (hurtu z detalem) - uważa prof. Urszula Kłosiewicz-Górecka z Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Największe grupy kapitałowe to: GK Specjał, PT Dystrybucja, Grupa Delko, GK Bać-Pol. Ich charakterystyczną cechą jest szeroki i systematycznie zwiększany zakres usług świadczonych producentom i firmom detalicznym, obejmujący profesjonalne zarządzanie zapasami magazynowymi producentów, konfekcjonowanie towarów dla potrzeb firm detalicznych, usługi transportowe i spedycyjne, wspomaganie detalu w zakresie merchandisingu, obsługa celna. W ten sposób budują oni partnerstwo podmiotów w łańcuchu dostaw, zapewniając sobie lojalnych partnerów biznesowych. Aktywne przedsiębiorstwa hurtowe będą z czasem stawać się logistykami dla powiązanych z nimi franczyzowych sieci sklepów.

W najbliższej przyszłości można spodziewać się dalszych nasilonych procesów konsolidacji poziomej przedsiębiorstw hurtowych (zarówno tych działających regionalnie, jak i ogólnopolskich grup kapitałowych), mającej na celu uzyskanie korzyści skali w sferze zakupu oraz wdrażanie nowoczesnych rozwiązań logistycznych, pozwalających na obniżkę kosztów i podnoszących sprawność dystrybucji żywności. Istniejące grupy kapitałowe będą też podejmować współpracę z ogólnopolskimi wyspecjalizowanymi dystrybutorami (mięsa, nabiału, warzyw i owoców, mrożonek itp.) dysponującymi sprawdzonym know-how z zakresu dystrybucji i logistyki danej kategorii produktu, celem zapewnienia detalistom kompleksowej oferty. W najbliższych latach będą też przejęcia i fuzje, których celem będzie szybkie zwiększenie udziału w rynku. Intensywnie zabiegać o to będą największe obecnie przedsiębiorstwa hurtowe, co będzie skutkować zmniejszającą się liczbą głównych graczy rynku hurtowego w Polsce.

Charakterystyczną cechą działania zintegrowanych aktywnych przedsiębiorstw hurtowych jest zacieśnianie współpracy z firmami detalicznymi, między innymi w postaci kreowania sieci detalicznych funkcjonujących wg zasad franczyzy. Już obecnie jest to ważny wkład przedsiębiorstw hurtowych w procesy konsolidacji rozproszonego handlu detalicznego żywnością, co już zmieniło strukturę handlu detalicznego. Wzrośnie udział w obrotach FMCG zintegrowanych firm hurtowo-detalicznych o silnej pozycji wobec dostawców (z uwagi na dużą skalę zakupów) zdolnych do konkurowania z sieciami wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.

Można oczekiwać odchodzenia od obecnie dominującej tzw. miękkiej formy franczyzy, charakteryzującej się brakiem rygorystycznych zasad współpracy franczyzodawcy (hurt) i franczyzobiorcy (detal) w zakresie zakupów towarów oraz w sferze sprzedaży i promocji. Zmiany będą podążać w kierunku tzw. utwardzenia franczyzy, gdyż franczyza zobowiązująca firmy detaliczne do działalności zgodnie z procedurami narzuconymi przez franczyzodawcę (przedsiębiorstwo hurtowe), zapewniać będzie osiąganie większych korzyści.

  • Ludwik 2016-06-14 23:24:25

    @Karol

    Widać dla ekspertów to zbyt trudne :( Łatwiej ocenić to co się już wydarzyło, niż przewidzieć przyszłość. Potrzeba chyba do tego więcej wizjonerów.

  • Karol 2016-06-14 22:28:51

    @ Ludwik Właśnie brakuje mi głosu Ekspertów w tym temacie - jakby nikt nie zauważał, że sposób handlu się zmienia - jak o Uberze nikt nie słyszał jeszcze 2 lata temu, a w wydaniu Rzeczpospolitej z 14.06 w 3 artykułach podają jako przykład zmieniających się reguł w gospodarce



    Eksperci proszę o głos w temacie. DlaHandlu.pl piszcie więcej o e-commerce

  • Ludwik 2016-06-13 23:49:05

    @Karol

    nie wiem co o tym myśli Pani Profesor, ale wg mnie analogicznie jak na handel detaliczny :)

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,26

  • Śr

    4,13

  • Min

    3,39

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9428

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 550351

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.