Koniunktura w hurcie: Najgorsze prognozy od dwóch lat

Autor: GUS 22 grudnia 2016 09:53

Ogólny klimat koniunktury w handlu hurtowym kształtuje się w grudniu na poziomie plus 0,1 (plus 2,6 w listopadzie). Poprawę koniunktury sygnalizuje 13,6% badanych przedsiębiorstw, pogorszenie – 13,5% (przed miesiącem odpowiednio 14,5% i 11,8%). Pozostałe podmioty uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.

Diagnozy sprzedaży są pozytywne, ale osiągnęły najniższy poziom od marca br. Odpowiednie prognozy są niekorzystne, najgorsze od stycznia 2014 r. Utrzymują się nieznacznie pesymistyczne oceny sytuacji finansowej.

Przewidywania w tym zakresie są negatywne, najgorsze od grudnia 2013 r. Stan zapasów towarów jest uznawany przez przedsiębiorców za nadmierny. W związku z oczekiwanym spadkiem przyszłej sprzedaży, zamówienia towarów u dostawców mogą być nadal ograniczane. Zapowiadany jest nieznaczny spadek zatrudnienia, nieco większy od planowanego w listopadzie. Przedsiębiorcy prognozują, że w najbliższych trzech miesiącach ceny towarów mogą rosnąć.

Spośród badanych jednostek, w grudniu 5,8% podmiotów (5,6% przed rokiem) nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności. Największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (58,3% w grudniu br., 59,9% w analogicznym miesiącu ub. r.). Barierami, których znaczenie najbardziej wzrosło w ujęciu rocznym są niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej (z 39,1% do 46,6%) oraz niedobór pracowników (z 6,4% do 11,5%). Od połowy 2013 r. stopniowo obserwowany jest spadek bariery związanej z niedostatecznym popytem (37,4% w grudniu 2013 r., 32,8% w grudniu 2014 r., 30,1% w grudniu 2015 r., 28,8% w grudniu br.).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.