Małe sklepy w 2017 r. traciły udział w rynku. Czy spadek zostanie wyhamowany?

Autor: dlahandlu.pl 26 marca 2018 11:03

Małe sklepy w 2017 r. traciły udział w rynku. Czy spadek zostanie wyhamowany? Fot. Shutterstock

Według danych Nielsena, na które powołuje się Eurocash, w 2017 roku wartość rynku produktów FMCG w Polsce wzrosła w 2017 r. o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W ubiegłym roku najbardziej traciły małe sklepy, o powierzchni do 40 m2, w których sprzedaż spadła niemal o 5 proc. Natomiast najmocniej – o 9,4 proc. – wzrosły małe supermarkety, czyli sklepy o powierzchni od 100 do 300 m2. Według Eurocash, w kolejnych latach brak jest przesłanek do dalszego znaczącego ograniczania roli handlu małoformatowego.

Zgodnie z danymi Nielsen, Całkowity udział wartości sklepów wielkoformatowych w ostatnim roku nie uległ znaczącej zmianie i w 2017 roku wyniósł ok. 57 proc. Udział sklepów małoformatowych w 2017 r. wyniósł blisko 43 proc. i jest na zbliżonym do poprzednich lat poziomie.

W tym samym czasie liczba sklepów małoformatowych spadła o 3,4 proc. osiągając poziom ok. 94,6 tysiąca placówek na koniec roku 2017 (duże, średnie i małe sklepy spożywcze, sklepy specjalistyczne, kioski i stacje benzynowe).

Najszybciej spadającą grupą sklepów małoformatowych są małe sklepy spożywcze o powierzchni do 40 m2 co przekłada się na spadek sprzedaży o 4,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Sprzedaż tych sklepów jest natomiast kompensowana wzrostami sprzedaży małych supermarketów o powierzchni od 100 do 300 m2 które zanotowały wzrost sprzedaży o 9,4 proc. r/r, co tym samym jest największym wzrostem zanotowanym na rynku. Sklepy tzw. convenience o powierzchni 40-100 m2 zanotowały wzrost o 1,1 proc. r/r. Kolejnym rosnącym segmentem na rynku były dyskonty, które odnotowały wzrost sprzedaży o 8,7 proc. Dodatnią dynamikę sprzedaży odnotowały również duże supermarkety (+4,0 proc. r/r), hipermarkety odnotowały spadek sprzedaży, który w 2017 r. notowany był na poziomie -0,5 proc. r/r.

Jak zauważa Eurocash w raporcie rocznym, w ciągu ostatniej dekady zaobserwować można było stopniowe wyrównywanie się udziału w rynku obu kanałów sprzedaży detalicznej produktów FMCG, tj. kanału wielkoformatowego i tradycyjnego. Obecnie wg. danych Nielsen sklepy wielkoformatowe (supermarkety, hipermarkety i dyskonty) kontrolują ok. 57 proc. głównych kanałów detalicznych, a sklepy małoformatowe i specjalistyczne ok. 43 proc.

- W kolejnych latach w opinii Eurocash brak jest jednak przesłanek do dalszego znaczącego ograniczania roli handlu małoformatowego. Przemawiają za tym zarówno uwarunkowania zewnętrzne (struktura demograficzna), jak i wewnętrzne (polegające przede wszystkim na pojawieniu się mechanizmów konsolidacyjno-modernizacyjnych umożliwiającego skuteczne konkurowanie z placówkami wielkoformatowymi). Jednym z przejawów tego trendu jest zrzeszanie się sklepów o powierzchni do 300 m2 w sieciach franczyzowych, zarówno o charakterze tradycyjnym (będących de facto formą programów lojalnościowych), jak i nowoczesnym (silnie wiążącym detalistów ze źródłem zakupów). Zgodnie z szacunkami, liczba sklepów małoformatowych zrzeszonych w sieciach franczyzowych w 2017 r. wyniosła ok. 34,2 tys. (wzrost o 6,7 proc. r/r) – czytamy w raporcie.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    8,50

  • Śr

    7,06

  • Min

    5,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9079

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.