Małe sklepy w 2017 r. traciły udział w rynku. Czy spadek zostanie wyhamowany?

Autor: dlahandlu.pl 26 marca 2018 11:03

Małe sklepy w 2017 r. traciły udział w rynku. Czy spadek zostanie wyhamowany? Fot. Shutterstock

Według danych Nielsena, na które powołuje się Eurocash, w 2017 roku wartość rynku produktów FMCG w Polsce wzrosła w 2017 r. o 4,3 proc. w porównaniu z rokiem 2016. W ubiegłym roku najbardziej traciły małe sklepy, o powierzchni do 40 m2, w których sprzedaż spadła niemal o 5 proc. Natomiast najmocniej – o 9,4 proc. – wzrosły małe supermarkety, czyli sklepy o powierzchni od 100 do 300 m2. Według Eurocash, w kolejnych latach brak jest przesłanek do dalszego znaczącego ograniczania roli handlu małoformatowego.

Zgodnie z danymi Nielsen, Całkowity udział wartości sklepów wielkoformatowych w ostatnim roku nie uległ znaczącej zmianie i w 2017 roku wyniósł ok. 57 proc. Udział sklepów małoformatowych w 2017 r. wyniósł blisko 43 proc. i jest na zbliżonym do poprzednich lat poziomie.

W tym samym czasie liczba sklepów małoformatowych spadła o 3,4 proc. osiągając poziom ok. 94,6 tysiąca placówek na koniec roku 2017 (duże, średnie i małe sklepy spożywcze, sklepy specjalistyczne, kioski i stacje benzynowe).

Najszybciej spadającą grupą sklepów małoformatowych są małe sklepy spożywcze o powierzchni do 40 m2 co przekłada się na spadek sprzedaży o 4,9 proc. w porównaniu do roku ubiegłego. Sprzedaż tych sklepów jest natomiast kompensowana wzrostami sprzedaży małych supermarketów o powierzchni od 100 do 300 m2 które zanotowały wzrost sprzedaży o 9,4 proc. r/r, co tym samym jest największym wzrostem zanotowanym na rynku. Sklepy tzw. convenience o powierzchni 40-100 m2 zanotowały wzrost o 1,1 proc. r/r. Kolejnym rosnącym segmentem na rynku były dyskonty, które odnotowały wzrost sprzedaży o 8,7 proc. Dodatnią dynamikę sprzedaży odnotowały również duże supermarkety (+4,0 proc. r/r), hipermarkety odnotowały spadek sprzedaży, który w 2017 r. notowany był na poziomie -0,5 proc. r/r.

Jak zauważa Eurocash w raporcie rocznym, w ciągu ostatniej dekady zaobserwować można było stopniowe wyrównywanie się udziału w rynku obu kanałów sprzedaży detalicznej produktów FMCG, tj. kanału wielkoformatowego i tradycyjnego. Obecnie wg. danych Nielsen sklepy wielkoformatowe (supermarkety, hipermarkety i dyskonty) kontrolują ok. 57 proc. głównych kanałów detalicznych, a sklepy małoformatowe i specjalistyczne ok. 43 proc.

- W kolejnych latach w opinii Eurocash brak jest jednak przesłanek do dalszego znaczącego ograniczania roli handlu małoformatowego. Przemawiają za tym zarówno uwarunkowania zewnętrzne (struktura demograficzna), jak i wewnętrzne (polegające przede wszystkim na pojawieniu się mechanizmów konsolidacyjno-modernizacyjnych umożliwiającego skuteczne konkurowanie z placówkami wielkoformatowymi). Jednym z przejawów tego trendu jest zrzeszanie się sklepów o powierzchni do 300 m2 w sieciach franczyzowych, zarówno o charakterze tradycyjnym (będących de facto formą programów lojalnościowych), jak i nowoczesnym (silnie wiążącym detalistów ze źródłem zakupów). Zgodnie z szacunkami, liczba sklepów małoformatowych zrzeszonych w sieciach franczyzowych w 2017 r. wyniosła ok. 34,2 tys. (wzrost o 6,7 proc. r/r) – czytamy w raporcie.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    20,65

  • Śr

    11,93

  • Min

    9,33

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 3987

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 699518

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane