Małe sklepy wciąż w odwrocie. Tracą przez zakaz handlu w niedziele?

Autor: Rzeczpospolita 23 lipca 2018 12:10

Małe sklepy wciąż w odwrocie. Tracą przez zakaz handlu w niedziele? Fot. Shutterstock

Z danych Euromonitor International wynika, że w tym roku można się spodziewać spadku obrotów w tradycyjnych sklepach o 5,1 proc. Tempo spadku nieco wyhamowało, co jest związane z ogólną poprawą koniunktury na rynku. Lepiej radzą sobie też placówki wyspecjalizowane czy sprzedające głównie alkohol i papierosy. Małe, tradycyjne spożywczaki są w znacznie gorszej sytuacji – dla nich prognozowany jest spadek aż o 6,3 proc. – informuje Rzeczpospolita.

Podobnie jest z liczbą placówek. W ich przypadku prognozowane jest zamknięcie 2 tys., podczas gdy cały sektor rynku skurczy się o 5,2 tys.

Małych sklepów ubywa od lat, ten rok miał przynieść odwrócenie trendu z powodu zakazu handlu w niedzielę. W założeniu małe sklepy w ten dzień mogły pracować, zatem po zamknięciu hipermarketów czy dyskontów miały zdobyć klientów. – W niedzielę mamy największe obroty w tygodniu, ale za to w pozostałe dni spadły o 20–30 proc. Nie jesteśmy w stanie walczyć z promocjami dyskontów, zwłaszcza w soboty – mówi właściciel sklepu pod Warszawą.

– Zakaz uderzył najmocniej w sklepy największe i najmniejsze, pozostałe wciąż szukają modelu poradzenia sobie z tym wyzwaniem. O ile problemy hipermarketów były spodziewane, to spadki w małych sklepach pomysłodawców ustawy mogą zaskoczyć – mówi Andrzej Faliński, prezes Forum Dialogu Gospodarczego i ekspert rynku handlowego.

Potwierdzają to dane firmy Nielsen, zgodnie z którymi w miesiącach z zakazem handlu najmocniej wzrosła sprzedaż FMCG na stacjach benzynowych, ale też w dyskontach i sklepach ze słodyczami i alkoholem. Liderami spadków są hipermarkety, ale 1–2 proc. tracą też małe sklepy.

Małe sklepy nie są w tych realiach skazane na zniknięcie z rynku. – Szansą jest tylko wchodzenie w grupy zakupowe czy sieci partnerskie lub franczyzowe. Tylko w ten sposób mogą zaoferować atrakcyjnie ceny i próbować walczyć o klientów z innymi graczami. Inaczej nie będą w stanie się utrzymać – mówi Andrzej Faliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • panzer 2018-07-24 22:50:03

    prowadzę mały sklep spożywczy w kamienicy. to balansowanie między wszystkim i wszystkimi. ratuje mnie że lokal jest mój i kombinuje na innych płaszczyznach. jak wodze takie małe sklepiki to wie jedno . jakby ci sklepikarze byli uczciwi do końca wobec państwa to by wszyscy zdechli. wszyscy oszukują jak tylko mogą aby jakoś funkcjonować. podatek od działalności stawka max u mnie w mieście klasy C, koncesje, dziś był pan od kontroli kasy fiskalnej - przegląd 190zł, po chwili pan od wagi 120 zł bo zaraz idzie kontrol czy waga dobrze waży. wiecie ile trzeba sie najeb@ć żeby zarobić w sklepie 300 zł na czysto? a to dwie panie po gumę do żucia przyszły (baby ze skarbówki chcą mnie urżnąć na mandat - jedna gumę proszę - nie mam gum na sztuki, to zapałki - też nie mam, cwane szakale) to sanepid wpada czy czysto - czysto ok!). kużwa jakbym mógł to bym spalił ten sklep i poszedł do pracy na 8 godzin tak mi ten handel obrzydł. jedziesz do hurtowni ... taniej w kauflandzie kupisz. szkoda słów

  • Gość 2018-07-24 15:37:28

    W następnym artykule poniżej piszecie/ekpsert przemówił/ że małe sklepy nie tracą , a wręcz zyskują na zakazie. Komu wierzyć? Podejrzewam, że POHiD już robi kampanię ,aby wycofać się z tej ustawy, bo duże sieci narzekają na spadek.Jaka jest prawda?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7889

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 560100

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.