Na polskim rynku FMCG działa obecnie około 3900 hurtowni

Autor: GfK, www.dlahandlu.pl 21 października 2016 09:43

Na polskim rynku FMCG działa obecnie około 3900 hurtowni fot. shutterstock

Zmiany w handlu detalicznym nie wpływają pozytywnie na sytuację firm hurtowych. Analogicznie jak w przypadku handlu detalicznego, również na rynku hurtowym obsługującym ten sektor można zaobserwować spadek liczby mniejszych, niezależnych operatorów. Z każdym rokiem maleje liczba sklepów małoformatowych, dla których hurtownie są głównym źródłem zaopatrzenia. Aby utrzymać stabilny wzrost, najsilniejsze firmy lub grupy hurtowe, decydują się na łączenie sił i zwiększanie zasięgu geograficznego. Równolegle stymulują konsolidację detalu, aby w ten sposób zapewnić stronę popytową dla swojej działalności - czytamy w opracowaniu Gfk.

Biorąc pod uwagę wartość zakupów hurtowników, zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. kupowanych produktów, pochodzi od producentów – najważniejszego źródła zaopatrzenia. 16 proc. pochodzi od hurtowni z dostawą, 6 proc. od hurtowni bez dostawy, kolejne 6 proc. od hurtowni typu cash & carry, a 3 proc. z innych źródeł.

Obecnie głównymi grupami klientów hurtowni są sklepy detaliczne (46 proc.), klienci indywidualni (14 proc.) oraz kanał HoReCa (11 proc.). Łącznie te trzy typy podmiotów stanowią 70 proc. klientów hurtowni. Około 10 proc. klientów hurtowni to podhurtownicy.

Procesy konsolidacyjne zachodzące na przestrzeni ostatnich lat wpłynęły na kształt struktury rynku hurtowego. Przyczyniły się m.in. do powstania kilku dużych podmiotów.

Efekty procesów konsolidacyjnych są również widoczne w wynikach analizy klientów zaopatrujących się w hurtowniach. Struktura sprzedaży przeciętnej hurtowni pokazuje, iż około 60 proc. wartości sprzedaży jest generowana przez klientów detalicznych. Analizując szczegółowo segment klientów detalicznych pod względem liczbowym, widać wyraźny spadek znaczenia detalistów niezależnych. Ich udział w ogólnej liczbie klientów zaopatrujących się w hurtowniach wynosi obecnie 46 proc., podczas gdy w 2012 roku odsetek ten wynosił 49 proc. Jednocześnie w tym samym czasie znacząco wzrósł odsetek klientów reprezentujących sieci handlowe, z 4 proc w 2012 do 8 proc. obecnie.

Konkludując można stwierdzić, iż obserwowane od ponad 10 lat procesy konsolidacji polskiego handlu nie zostały jeszcze zakończone, a ich efekty będzie można obserwować w nadchodzących latach, zarówno w obrębie handlu hurtowego, jak i detalicznego.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Karol 2016-10-22 09:50:39

    Ciekawe jak na konsolidację branży wpłynie e-commerce jako całkowicie nowy, aczkolwiek już bardzo rozwinięty kanał zamawiania w obrocie hurtowym. Czy hurtowniom nie pozostanie w tym momencie jedynie funkcja konfekcjonowania wysyłek i dystrybucji?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    4,30

  • Min

    2,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8789

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.