Obroty w małych sklepach wzrosły o 8 proc. rok do roku. Powodem wzrost cen żywności

Autor: dlahandlu.pl 13 grudnia 2017 12:16

Obroty w małych sklepach wzrosły o 8 proc. rok do roku. Powodem wzrost cen żywności Fot. Shutterstock

Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 mkw. były o 9 proc. niższe niż w październiku, a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o niemal 12 proc.  Wzrosty zaraportowano natomiast w ujęciu rok do roku – w porównaniu z listopadem 2016 r. obroty sklepów małoformatowych zwiększyły się o 8 proc., a liczba wydanych paragonów była wyższa o 2 proc. - podała Polska Izba Handlu. Rośnie także średnia wartość trancakcji, zarówno w ujęciu miesiąc do miesiąca, jak i rok do roku.

Jak tłumaczy PIH, w porównaniu z październikiem br. większość kategorii odnotowała w ostatnim miesiącu spadek sprzedaży zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży, ale duży wpływ na to miały dwa listopadowe święta, w które handel jest mocno ograniczony. Nieco częściej niż w październiku klienci sklepów małoformatowych sięgali po typowo jesienne kategorie, takie jak herbaty czy wina grzane.

Jesienią zwykle zmienia się asortyment w sklepowych zamrażarkach – kurczy się oferta lodów, a ich miejsce zajmują inne mrożonki, co znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych. W listopadzie 2017 r. liczba paragonów z gotowymi daniami mrożonymi była o 9 proc. wyższa niż październiku, a liczba zaraportowanych transakcji zakupu mrożonych warzyw i owoców zwiększyła się o 4 proc.

- Wyraźny wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z listopadem 2016 r. wynika w dużej mierze ze wzrostu cen żywności. Klienci sklepów małoformatowych więcej niż przed rokiem wydali nie tylko na masło i jajka, ale też m.in. na mleko czy śmietanę – ta ostatnia kategoria odnotowała wzrost wartości sprzedaży o 12 proc., mimo iż liczba paragonów, na których się pojawiała, pozostała na niemal takim samym poziomie jak w listopadzie 2016 r. – czytamy w komunikacie PIH.

W ostatnim miesiącu wzrosła zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży alkoholu, który odpowiada za jedną czwartą obrotów sklepów małoformatowych. Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się m.in. wódki czyste (wzrost liczby transakcji o 12 proc. w ujęciu rdr) i smakowe (wzrost o 17 proc.), a także piwo. Lepiej niż  przed rokiem radziła sobie również inna ważna dla tego formatu kategoria – papierosy, którym nie zaszkodziły ani rosnące ceny, ani wprowadzenie nowych opakowań obrazujących skutki nałogu. Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2017 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 3 proc. więcej opakowań papierosów niż przed rokiem.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w listopadzie 2017 r. wyniosła 14 zł, czyli o prawie 6 proc. więcej niż w listopadzie 2016 roku i o niemal 3 proc. więcej niż w październiku br.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    18,99

  • Śr

    14,88

  • Min

    8,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.