Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Papierosy i alkohol z największymi udziałami w obrotach sklepów małoformatowych

Autor: Centrum Monitorowania Rynku dla Biuletynu PIH 4 marca 2016 12:27

Papierosy i alkohol z największymi udziałami w obrotach sklepów małoformatowych

W styczniu 2016 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w porównaniu do stycznia 2015 r. wzrosła o 4,3 proc., mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się tylko nieznacznie. W porównaniu do grudnia 2015 r., kiedy sprzedaż była bardzo wysoka względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły o 17,6 proc., natomiast liczba transakcji spadła o prawie 13 proc. - czytamy w Biuletynie PIH.

Kategorie, które mają największe udziały w obrotach sklepów małoformatowych, czyli
produkty tytoniowe i alkohol, były w styczniu 2016 r. kupowane nieco częściej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Liczba paragonów, na których znalazł się jakikolwiek napój alkoholowy, wzrosła o
około 3%, a łączne wydatki na tę kategorię zwiększyły się o około 6%. Największe wzrosty zarówno liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży (o około 20%) odnotowały whisky i bourbony oraz wina stołowe, ale lepiej niż przed rokiem sprzedawały się też wódki czyste i smakowe, a także piwo.

Ponadto w styczniu 2016 r. w sklepach małoformatowych zwiększyła się wartość sprzedaży m.in. napojów energetycznych i izotonicznych, płatków śniadaniowych, jogurtów pitnych, deserów mlecznych oraz pizzy mrożonej. Dużo częściej niż rok wcześniej klienci sięgali po czekolady impulsowe i batony chłodzone – wydatki na te kategorie wzrosły rok do roku o ponad 35%.

W styczniu 2016 r. w porównaniu do grudnia 2015 r. spadła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, szczególnie tych typowo świątecznych, takich jak przyprawy i produkty kulinarne, czekolada i wyroby czekoladowe, a także alkohole i napoje. W styczniu klienci sklepów małoformatowych wydali na napoje gazowane o 22% mniej niż w grudniu, a wartość sprzedaży soków, nektarów i napojów niegazowanych obniżyła się o 16%. W styczniu br. wyraźnie zmniejszyła się też liczba paragonów,
na których występowały przetwory rybne, majonezy, bakalie czy mrożone dania mączne.

Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m kw. w styczniu 2016 r. wyniosła 12,75 zł (wzrost o 4% rdr i spadek o 6% mdm), a na paragonie znajdowało się średnio 3,4 produktów.
Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • KS 2016-03-08 14:32:28

    A gdzie tytułowa informacja o udziale w paragonach papierosów?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,49

  • Śr

    6,88

  • Min

    5,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.