Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Pierwsze przykazanie sprzedawcy: Sprzedawaj, a nie podawaj!

Autor: KreatywnyButikOne.pl dla dlahandlu.pl 3 czerwca 2014 10:19

Pierwsze przykazanie sprzedawcy: Sprzedawaj, a nie podawaj!

Do piekarni wchodzi kobieta i mówi: „Poproszę 5 bułek". Sprzedawczyni grzecznie odpowiada: "Proszę bardzo" i podaje towar. Następnie inkasuje należność. Pytanie brzmi: co sprzedała ekspedientka? Jak sądzisz, jaka jest prawidłowa odpowiedź? Otóż ekspedientka nie sprzedała NIC. Ona tylko wykonała czynność, o którą poprosiła klientka.

Dobry sprzedawca to taki sprzedawca, który inicjuje proces sprzedaży. A nie wyłącznie podaje towar. Zasada ta obowiązuje w każdym sklepie i punkcie usługowym.
Tak samo ekspedientka w sklepie spożywczym, która podała butelkę wody, o którą prosiła klientka nie sprzedała nic - tylko wykonała usługę. Pani w kwiaciarni, która „sprzedała" czerwoną różę młodemu chłopakowi, także straciła prawdziwą okazję na sprzedaż. I cukiernik, który zapakował ptysie przemiłej dziewczynie. Ci wszyscy sprzedawcy są właściwie sprzedawcami wyłącznie z nazwy. Nie nawiązali bowiem żadnego kontaktu z klientem.
Istnieje wiele dodatkowych możliwości, które można zaproponować klientowi, aby zwiększyć potencjalny zysk w swoim sklepie. Ekspedientka w piekarni może dodatkowo oprócz bułek zaproponować chleb i inne produkty, które ma w ofercie oraz poczęstować nowymi wypiekami, które dopiero weszły do asortymentu. Natomiast kwiaciarka domyślając się, że róża przeznaczona jest dla dziewczyny chłopaka, mogłaby pokazać kartki okolicznościowe i drobne upominki, które ma w ofercie.
Wszyscy powinni zachęcić do karty stałego klienta oraz przedstawić aktualne promocje. Należy rozmawiać, aby nawiązać relację i dowiedzieć się więcej o kliencie, o tym, czego potrzebuje.
Być może pomyślisz, że klienci nie lubią być nagabywani. Jest na pewno taka grupa osób, których nie uda się wciągnąć nawet do krótkiej wymiany zdań. Nas w tym momencie interesują te osoby, które wykażą zainteresowanie. Generalnie ludzie lubią, jeśli się im coś doradza i zdejmuje z głowy potencjalny problem. Jest tyle decyzji, które codziennie każdy z nas musi podjąć, więc jeśli jest taka możliwość, chętnie korzystamy z porad fachowców.
Produkty dodatkowe należy proponować KAŻDEMU klientowi. Trzech na dziesięciu najprawdopodobniej kupi coś więcej, aniżeli pierwotnie planował. A to już konkretnie wpływa na wzrost sprzedaży w firmie.

Pamiętaj o tej prostej zasadzie "sprzedawaj a nie podawaj" na wymierne korzyści wzrostu sprzedaży nie będziesz długo czekać.

Małgorzata Dziubała i Aleksandra Lechwar-Szwarc, założycielki firmy Kreatywny Butik ONE www.kreatywnybutikone.pl. Autorki 5-ciu branżowych e-booków „Pomysł na biznes. Jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie?" dla: kwiaciarni, piekarni, pensjonatów, salonów fryzjerskich i kosmetycznych. Prowadzą także szkolenia oraz konsultacje. Po więcej informacji kliknij tutaj: http://kreatywnybutikone.pl/sklep

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Łukasz 2017-06-02 17:42:05

    Ja piernicze... chciałem sprawdzić czy na forach internetowych mówi się już o tej nachalnej akcji rossmana wciskającego przy każdym zakupie od paru miesięcy jakąś durną aplikację na telefon i trafiłem na to coś. Czy wy tamw tych działąch marketingu już kompletnie jesteście oderwani od rzeczywistości?

  • e$kimo 2014-06-10 10:26:56

    Jeden z nielicznych artykułów tak obficie skomentowanych na portalu. Marketerzy zdobywaja wszelką wiedzę o klientach/konsumentach oraz ich nawykach zakupowych. Ile ludzi tyle zachowań i tyle różnych styli działania. Niektórzy klienci są zdecydowani i wiedzą czego chcą, inni oczekują wsparcia ze strony obsługi, a jeszcze inni przychodzą bez pomysłu co chcą kupić i oczekują inspiracji w punkcie 17% kupujących. To rolą sprzedawcy jest rozpoznanie i prawidłowe odpowiedzenie na te potrzeby a nie tylko "wykonanie polecenia" klienta. Obecnie siła rekomendacji ma tak dużą moc, że nawet najlepsze przekazy marketingowe i komunikacje krzyczące z ATL nie są w stanie dać takiego rezultatu.

  • MS. 2014-06-10 09:51:37

    Ja też nienawidzę takiego nachalnego wciskania. Najgorsze są Rossmann i real. Tam zawsze przy kasie ustawią jakieś badziewie i na siłę wciskają każdemu klientowi. Czemu osoby odpowiedzialne za sprzedaż nie potrafią zrozumieć, że gdybym chciał szampon lub inny batonik, to bym go wziął z półki?

    Dla mnie to nie jest przejaw dbałości o klienta, tylko żałosna próba naciągania. A nikt nie lubi być naciągany, prawda?

ZOBACZ WSZYSTKIE (14)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9302

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.