PIH: Kryterium opodatkowania powinien być tylko obrót realizowany w handlu

Autor: PIH 26 listopada 2015 12:14

PIH: Kryterium opodatkowania powinien być tylko obrót realizowany w handlu Na zdj. Waldemar Nowakowski, prezes PIH, fot. PIH

Tzw. podatek od hipermarketów według jego założeń powinien chronić niezależnych detalistów w Polsce. Jeśli jednak ten podatek będzie źle skonstruowany, to zamiast pomóc, może zniszczyć małe i średnie przedsiębiorstwa handlu detalicznego – to wniosek Polskiej Izby Handlu po nadzwyczajnym posiedzeniu Zarządu i Rady Izby. PIH apeluje do rządu, aby projekt podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych został skonsultowany z przedstawicielami handlu w Polsce.

Kryterium opodatkowania powinien być tylko obrót realizowany w handlu detalicznym na jeden numer NIP. Podatek powinien być progresywny - uzależniony od wielkości obrotu generowanego przez podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną. Podatek ten powinien obejmować również handel internetowy, aby nie wytworzyć nieuczciwej dysproporcji.

– W Polskiej Izbie Handlu zrzeszamy firmy prowadzące około 30 tysięcy sklepów i hurtowni z sektora FMCG. Reprezentujemy i wspieramy tzw. handel tradycyjny, czyli niezależnych przedsiębiorców, którzy w ostatnich latach ciężko pracowali, inwestowali w swoje sklepy, zwiększali zatrudnienie i dzięki temu przetrwali oraz rozwijali się, mimo agresywnej ekspansji wielkich sieci handlowych. Według założeń, planowany podatek od hipermarketów powinien właśnie chronić niezależnych detalistów w Polsce. Jeśli jednak ten podatek będzie źle skonstruowany, to zamiast pomóc, może zniszczyć małe sklepy w Polsce – powiedział Waldemar Nowakowski,  prezes Polskiej Izby Handlu.

PIH podkreśla, że w Polsce w handlu detalicznym działa ok 340 tys. sklepów małoformatowych (wg metodologii i statystyk podawanych przez GUS). Zatrudniają one – wg różnych źródeł – ponad 600 tys. osób.

PIH zwraca również uwagę na pośrednie konsekwencje wprowadzenia podatku obrotowego w obecnie proponowanym kształcie. – Dla mniejszych sklepów wprowadzenie podatku może być potencjalnie jakąś szansą, ale raczej tylko krótkoterminową. Można się spodziewać, że duże sieci – wykorzystując swoją pozycję negocjacyjną – będą wywierać presję na producentów, aby to oni „sfinansowali” ten podatek. Producenci z kolei podniosą ceny wszystkim, włączając w to małe sklepy. Oznacza to wzrost cen dla konsumentów. Przez ten podatek może zatem wzrosnąć popyt na tańsze produkty marek własnych wielkich sieci. Stracą na tym nie tylko polscy detaliści, ale i polscy producenci. Efektem wprowadzenia tego podatku może być zatem zarówno inflacja, jak i wzrost bezrobocia – wskazuje – powiedział Waldemar Nowakowski,  prezes Polskiej Izby Handlu.

– Struktura handlu w Polsce na tle innych rynków jest wyjątkowa. Tzw. niezależny, tradycyjny handel skutecznie stawia czoła ekspansji hipermarketów i dyskontów. Zawdzięczamy to m.in. temu, że inwestujemy w nasze sklepy, staramy się dopasować do oczekiwań klientów, wspierają nas także systemy franczyzowe, hurtownicy i grupy zakupowe. Przetrwaliśmy, mimo że nam nikt nie pomagał. Teraz rząd chce nam pomóc, wprowadzając podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, ale w obecnie proponowanym kształcie ta „pomoc” może być dla nas dodatkowym zagrożeniem. Dlatego apelujemy do rządu o przeprowadzenie szerokich konsultacji z przedstawicielami polskiego handlu tradycyjnego. Bez takich konsultacji, żaden podatek nie powinien być wprowadzany – konkluduje prezes Polskiej Izby Handlu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Nić 2015-11-27 16:26:59

    Obrót tak i wszyscy powinni płacić, ale o co kaman z tym nipem? To jakieś naciągane.

  • jusker 2015-11-27 11:53:26

    Przeca z tym nipem to jakaś lipa jest. Kazdy sklep (budynek) ma odrębny nip, przez co będa płacić mniejsze podatki. Podatek powinien być od obrotów marki. Na dodatek w pihu są zagraniczni a w fph sami nasi, to chyba wiadomo kto ma racje i działa w interesie Polski co?

  • PK 2015-11-27 10:16:22

    Spotkał się już Pan z Ryszardem Florkiem (Fakro)? albo ekspertami Centrum Adama Smitha? Razem przedstawcie rządowi stanowisko. Podatek obrotowy powinien zależeć od wysokości obrotów w UE.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,99

  • Śr

    0,98

  • Min

    0,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.