PIH: Nie powinno się wprowadzać prohibicji

Autor: dlahandlu.pl 14 kwietnia 2016 14:39

– Dobrze, że przeciwstawiono się ograniczeniom legalnej sprzedaży alkoholu, bo każde takie ograniczenia są ukłonem w stronę szarej strefy. Jeżeli będą prowadzone dalsze prace nad tego typu projektem, mamy nadzieję na uczestniczenie w konsultacjach społecznych. Nie powinno się wprowadzać prohibicji, raczej pracować nad poprawą mechanizmów egzekwowania już istniejącego prawa - uważa Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Przedstawiciele Polskiej Izby Handlu 13 kwietnia 2016 uczestniczyli w sejmowej komisji podczas, której odrzucono projekt zmian dot. sprzedaży alkoholu. Proponowano umożliwienie władzom samorządowym decydowanie o tym gdzie i w jakich godzinach może być sprzedawany alkohol.

- To nie alkohol na półkach sklepowych jest zagrożeniem dla porządku publicznego i samopoczucia mieszkańców. Problemem jest grupa nieodpowiedzialnych ludzi, którzy dziś wbrew przepisom spożywają alkohol w miejscach publicznych i naruszają spokój osiedli mieszkaniowych. Żeby ograniczyć te zjawiska nie ma potrzeby zmieniać przepisów i wprowadzać nocnej prohibicji. Wystarczy odpowiednia współpraca sprzedawców z organami ochrony porządku publicznego oraz działania edukacyjne, prowadzone np. w szkołach. Przepisy, które można stosować w przypadku sklepu, która narusza prawo i zakłóca porządek, już istnieją – proponuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Przepisy już dziś dają podstawy prawne do ochrony porządku publicznego, jeśli są odpowiednio stosowane przez władze gminy i podległych jej funkcjonariusze straży gminnych, a także policjantów.

Funkcjonowanie sklepów z alkoholem podlega ograniczeniom zawartym ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Konkretne warunki oraz kontrola ich przestrzegania w dużej mierze zależy od gminy.

Art. 12. 1. Rada gminy ustala, w drodze uchwały, dla terenu gminy (miasta)liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.

Art. 14. 2a. Zabrania się spożywania napojów alkoholowych na ulicach, placach i w parkach, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów.

Art. 18. 10. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, organ zezwalający cofa w przypadku:

pkt 3) powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego;

- Nowelizacja tych przepisów ogranicza prawa przedsiębiorców i będzie miała wpływ na konkurencyjność gospodarki. Te podmioty, które stracą prawo do sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych, z natury rzeczy będą mniej konkurencyjne niż sklepy prowadzące sprzedaż. Nieograniczona kompetencja gminy do ustalania miejsc objętych zakazem sprzedaży alkoholu bez nawet ramowych przesłanek określających, kiedy gmina mogłaby takie instrumenty stosować, wiąże się z ryzykiem arbitralnego wprowadzania ograniczeń. Nie tylko będzie miało to wpływ na konkurencyjność między sklepami, lecz także może spowodować wzrost korupcji w samorządzie gminnym. Należy zauważyć, że ze sprzedaży napojów alkoholowych małe i średnie sklepy wypracowują nawet do 40% zysku. Ograniczenia w tym zakresie mogą przełożyć się w sposób znaczący na pogorszenie się konkurencyjności małych polskich sklepów względem dyskontów i hipermarketów – komentuje Waldemar Nowakowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    15,00

  • Śr

    9,32

  • Min

    5,69

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9136

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 561152

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.