Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PIH o sprzedaży alkoholu: Bezpieczeństwo - tak, ale nie kosztem handlowców

Autor: Biuletyn PIH 6 października 2016 13:45

W związku z postulatem aby przedstawiciele organizacji branżowych uczestniczący w posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Miast Polskich przedstawili propozycje do projektu mającego uporządkować problem sprzedaży alkoholu w newralgicznych częściach polskich miast. Polska Izba Handlu przekazała takie założenia - czytamy w Biuletynie PIH.

Handlowcy mają świadomość odpowiedzialności, jaka ciąży na podmiotach prowadzących sprzedaż alkoholu, i są gotowi podjąć działania, które ograniczą zjawisko udostępniania go osobom nieletnim i nietrzeźwym. Jednocześnie stoimy na stanowisku, że zagrożeniem bezpieczeństwa nie jest legalna sprzedaż alkoholu prowadzona w sklepach, ale niedostateczne egzekwowanie obecnie obowiązujących przepisów.

Branża handlowa zawsze popiera działania zmierzające do poprawy bezpieczeństwa. Musimy jednak pamiętać, że proponowane zmiany będą mieć także skutki uboczne: wzrost szarej strefy, pojawienie się alternatywnych form dystrybucji, wzrost popytu na produkty substytucyjne, wysyp lokali gastronomicznych oferujących tani alkohol.

Projektowane wyznaczenie przez lokalne władze stref, w których zakup alkoholu nie będzie możliwy w określonych godzinach, może sprawić, że za ich granicami wzrośnie liczba punktów całodobowej sprzedaży. Uniemożliwienie sprzedaży alkoholu małym sklepom spożywczym spowoduje ogromne problemy finansowe tych podmiotów. Warto podkreślić, że rentowność tego typu sklepów już dziś pozostaje niewielka. Zazwyczaj małe sklepy prowadzące sprzedaż alkoholu posiadają także innego typu asortyment, jednak najwyższą marżą są objęte napoje alkoholowe. Pozbawienie sklepów tego towaru musi oznaczać odebranie im rentowności, a w efekcie – zamknięcie działalności i utratę miejsc pracy przez pracowników.

Dlatego propozycje Polskiej Izby Handlu dotyczące rozważanych zmian wskazują na konieczność ich dokładnego zdefiniowania w przypadku ich wprowadzenia. Potrzebne jest wprowadzenie jasnych kryteriów umożliwiających objęcie danego obszaru ograniczeniami w sprzedaży alkoholu, jeżeli byłby on wprowadzony.

Władze miast byłyby zobowiązane do przeprowadzenia poważnej analizy stanu faktycznego w oparciu o obiektywne dane. Czasowy charakter ograniczeń wprowadziłby mechanizm regularnej ewaluacji skuteczności wprowadzanych reguł i elastycznego reagowania. Zobowiązanie samorządów do opracowania kompleksowego planu poprawy bezpieczeństwa i spokoju na obszarze objętym ograniczeniami. Określenie minimalnej i maksymalnej powierzchni, którą można w danym mieście objąć ograniczeniami.

Ewentualne wyznaczenie godzin ograniczenia sprzedaży alkoholu musiałoby być dostosowane do realiów współczesnego stylu życia. Postrzeganie godz. 22 jako symbolicznego momentu zakończenia dnia i wejścia w porę nocną nie przystaje już do rzeczywistości.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • bercik 2016-10-11 09:03:24

    Pomysl rzadu.... ograniczac handel (niedziela zamkniete alkohol nie) ale podatki wieksze i placa monimalna do gory. Ciekawe skad sklepy w takiej sytuacji maja wziac na to wszystko pieniadze.... o tym juz mie mysla

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,58

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.