Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

PIH podsumowuje miniony rok w handlu. W 2016 liczy na dialog urzędników i rynku

Autor: Joanna Chilicka, Polska Izba Handlu 19 stycznia 2016 10:19

PIH podsumowuje miniony rok w handlu. W 2016 liczy na dialog urzędników i rynku Joanna Chilicka, Polska Izba Handlu

Mamy za sobą wybory parlamentarne, nastąpiła duża zmiana na scenie politycznej. Ważne, aby parlamentarzyści przeprowadzali jak najwięcej konsultacji społecznych przy tworzeniu prawa i słuchali tych, których prawo ma dotyczyć. Aby gospodarka funkcjonowała poprawnie, ustawodawcy muszą być otwarci na ten głos, wierzymy, że tak będzie.

Na początku 2015 roku branżę handlu ucieszyła kolejna obniżka interchange - obniżono stawki interchange do 0,2% dla kart debetowych, a 0,3% dla kart kredytowych. Było to konsekwencją decyzji Komisji Europejskiej. Natomiast w 2014 roku znacznie zmniejszono stawki interchange i w roku 2015 było widać efekty – płatności bezgotówkowe rozwijają się,  w sklepach możemy płacić kartą za niewielkie zakupy.

Niestety dostrzegaliśmy także skutki niefortunnych zmian prawnych - od listopada 2013 roku kradzież poniżej ¼ pensji minimalnej to nie przestępstwo, a jedynie wykroczenie (podniesiono próg wartości, wcześniej było to 250zł). Dzisiaj już w pełni widzimy efekt tego posunięcia – przedsiębiorcy skarżą się na wzrost kradzieży w sklepach, złodzieje kradną z kalkulatorem w ręku, są bardziej zuchwali, zdają sobie sprawę z niskich konsekwencji tych wykroczeń. Obecnie rząd pracuje nad ustawą o policji, warto aby przy tej okazji spróbował naprawić  złe zmiany prawne z 2013 roku. Obecnie obowiązujące przepisy nie pozwalają gromadzić danych o sprawcach wykroczeń, dlatego złodzieje nie są wpisywani do żadnych rejestrów, które można przetwarzać  i w rezultacie mogą notorycznie kraść bez większych konsekwencji. Właściciele sklepów wciąż będą zmagać się z większą zuchwałością złodziei, być może parlamentarzyści pomogą im w tych zmaganiach.

Ostatnio samorządy polskich miast zdecydowały się na ograniczenie sprzedaży alkoholu, dotyczy to Warszawy i Krakowa. Lokalne władze chcą zmniejszenia liczby sklepów monopolowych. Stanowisko Polskiej Izby Handlu jest niezmienne: blokowanie legalnej sprzedaży jest ukłonem w stronę szarej strefy i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Odpowiedzią na problemy powinna być edukacja, a nie zakazy. 

Z końcem 2015 roku pojawiła się propozycja nowych władz, która  będzie miała duży wpływ na branżę handlu – chodzi o podatek od dyskontów i hipermarketów.  Celem nowego podatku ma być wyrównanie szans małych i średnich przedsiębiorców w konkurowaniu z dyskontami i hipermarketami. Takie założenie można osiągnąć przez wprowadzenie podatku uzależnionego od obrotu i progresywnego, płaconego od jednego numeru NIP: tak aby małe sklepy w ogóle go nie płaciły lub płaciły symbolicznie. Natomiast dominujące na rynku dyskonty i hipermarkety, osiągające duże zyski, powinny płacić większy podatek.  Ważne jest też, aby podatek nie obejmował systemów franczyzowych i hurtowni. To franczyza pozwala mniejszym sklepom konkurować z dyskontami, małe placówki jednoczą się i wtedy są silniejsze. Niezwykle ważne jest, że strona rządowa przeprowadza konsultacje z branżą handlu, dzięki temu wierzymy, że ustawa o podatku będzie miała kształt, który zrealizuje jej cel – wyrównanie szans na rynku między mniejszymi sklepami, a dużymi sieciami dyskontów. Ta zmiana prawna będzie miała bardzo duży wpływ na rynek handlu detalicznego w Polsce.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,27

  • Min

    0,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.