Ponad 40 proc. małych firm nie sprawdza kontrahenta przed podpisaniem umowy

Autor: dlahandlu.pl 20 marca 2018 09:22

Nie wszyscy przedsiębiorcy sprawdzają kontrahentów przed zawarciem z nimi umowy. Aż 43 proc. firm z sektora MŚP nie ma w zwyczaju tego robić – wynika ze wspólnego badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy „Biznesowy savoir-vivre”, przeprowadzonego przez Keralla Research wśród przedsiębiorców z sektora MŚP. Nie brzmi to źle, dopóki nie przyjrzymy się kiedy i kogo weryfikują. Tylko 12 proc. przedsiębiorców sprawdza wszystkich partnerów biznesowych, a co trzeci prześwietla tylko nowych klientów, uznając że taki, który już raz zapłacił, na pewno ureguluje też kolejne faktury.

- Mikroprzedsiębiorcy nie sprawdzają kontrahentów, bo ufają, że ci zapłacą w terminie, a poza tym liczy się dla nich każde zlecenie. Tym, czy dostaną za nie zapłatę, martwią się później. Z kolei małe firmy, zatrudniające od 10 do 49 pracowników, nie weryfikują partnerów biznesowych, bo jak twierdzą, współpracują ze stałymi klientami i boją się, że przez kontrolę stracą ich. Taką samą zasadę wyznają średnie firmy. Tyle, że to nie ma pokrycia w rzeczywistości, bo ci sami przedsiębiorcy przyznają, że nie ma znaczenia to, czy klient jest stary, czy nowy, bo i jedni i drudzy mają zwyczaj nie płacić – mówi Mirosław Sędłak, prezes Rzetelnej Firmy.

- Gdyby stali kontrahenci płacili zawsze na czas, z roku na rok nie wzrastałaby liczba dłużników-przedsiębiorców. Pod koniec 2017 roku w naszej bazie danych widniało 235 tys. firm, gdzie rok wcześniej było ich o 10 tys. mniej. Wraz z nowymi dłużnikami, wzrosła też kwota ich zadłużenia: z 6,88 mld złotych do 8,77 mld zł pod koniec minionego roku – dodaje Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

A co kieruje firmami, które podejmują się weryfikacji kontrahenta? Najczęściej wymieniane są dwa powody. Dla 64 proc. przedsiębiorców to obniżenie ryzyka, że klient nie zapłaci. 47 proc. podkreśla, że dzięki temu jest spokojniejsza. Znacznie rzadziej wskazywane są inne powody. W 18 proc. polskich przedsiębiorstw panuje odgórna polityka, która nakazuje kontrolę partnera biznesowego, z którym przyjdzie im współpracować. Za tą decyzją najczęściej stoi właściciel firmy lub jego zarząd. 13 proc. przedsiębiorców odpowiedziało, że działa w takiej branży, w której koniecznie trzeba podjąć się weryfikacji klienta. Co dziesiąty badany podkreśla, że sprawdzając tych, którym sprzedaje z odroczonym terminem płatności, dba po prostu o własne finanse.

- Przedsiębiorcy wiedzą, jakie korzyści mają ze sprawdzania wiarygodności płatniczej kontrahenta. Daje im to gwarancję spokoju czy obniża ryzyko nieotrzymania pieniędzy. Mimo to, i tak nie zamierzają wdrażać takich praktyk we własnych firmach. Inaczej sprawa ma się, kiedy chodzi o ich prywatne pieniądze. Aż 92 proc. przedsiębiorców w życiu prywatnym weryfikuje dewelopera przed kupnem mieszkania. Z kolei 76 proc. robiąc zakupy w Internecie ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Jak widać, w jednej sytuacji mówią „sprawdzam”, a w drugiej odpuszczają kontrolę. To paradoks, bowiem w obu przypadkach chodzi o ich pieniądze – mówi Mirosław Sędłak.

  • Elżbieta 2018-03-23 18:12:30

    Nie wiem jak to możliwe, naprawdę. I tak zobowiązać się do współpracy nie wiedząc nic o danej firmie? Ryzykowne. Ja się już nauczyłam na własnych błędach, że lepiej sprawdzić choćby kondycję finansową i certyfikat Rzetelna Firma,to tylko kliknięcie w baner i już wiemy czy dany kontrahent jest uczciwy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,08

  • Min

    1,35

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5323

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane