Poradnik: Czego klienci oczekują od pracowników sklepów

Autor: Biuletyn PIH 4 listopada 2015 14:00

Jakie znaczenie ma obsługa w sklepie? Czy konsumenci wybierają miejsce zakupów ze względu na pracujące tam osoby? Fundacja Polskiego Handlu zadała takie pytania klientom, odpowiedzieli: obsługa ma znaczenie, jednak nie jest kluczowym kryterium wyboru - czytamy w Biuletynie PIH.

Kupujący zwracają uwagę na atmosferę panującą w sklepie. Pracownicy nie mogą być przypadkowi, powinni potrafić nawiązywać i utrzymywać kontakty z ludźmi. Wykazywać się intuicją, wyczuwać ludzi: nie być zbyt nachalnym, ale też nie obojętnym, klienci są różni i różnego traktowania oczekują.
Czasami chcą być anonimowi i w spokoju zrobić zakupy w sklepie samoobsługowym, a niekiedy potrzebują rozmowy ze sprzedawcą na temat zakupów, czy po prostu życia codziennego.

Odwiedzający sklep dostrzegają szczegóły, które właścicielom mogą wydawać się mało istotne. Na pewno ważny jest wygląd pracownika: miejsce gdzie sprzedaje się żywność musi kojarzyć się z wysoką higieną. Dobrym rozwiązaniem są ujednolicone, służbowe stroje. Warto też, aby pracownicy
pasowali do stylu sklepu, np. inna osoba powinna sprzedawać w osiedlowym sklepie warzywnym, a inna w wyspecjalizowanym sklepie ekologicznym.

Ekspedient powinien doskonale znać produkty, które oferuje. Konsumenci coraz bardziej interesują się tym co jedzą, zatem od sprzedawców oczekują eksperckich porad. Należy znać skład produktów, pochodzenie, a warto także potrafić doradzić jak przyrządzić daną potrawę.

Ważne jest także zachowanie pracowników nie tylko w stosunku do klientów. Relacje między samymi pracownikami, ich rozmowy, prywatne zachowania także przykuwają uwagę kupujących. Nie należy ich eliminować, ponieważ są one naturalne i pokazują, że za ladą stoi człowiek. Jednak jest to miejsce pracy i pewien profesjonalizm jest wymagany.
Nie można zapominać o nieustannym szkoleniu pracowników, ponieważ charakter handlu się zmienia i nie można stać w jednym miejscu, trzeba być elastycznym i dostosowywać się do rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Marta 2015-11-09 18:49:57

    Przeczytałam w Niemczech na etykiecie miodu -bio, że pochodzi z krajów UE i spoza UE. Czyli miód pasteryzowany bez żadnych wartości. Dobry cukier i nic więcej. Jak taki produkt może nazywać się bio ?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,90

  • Śr

    3,46

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9988

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane