Poradnik: Czego klienci oczekują od pracowników sklepów

Autor: Biuletyn PIH 4 listopada 2015 14:00

Jakie znaczenie ma obsługa w sklepie? Czy konsumenci wybierają miejsce zakupów ze względu na pracujące tam osoby? Fundacja Polskiego Handlu zadała takie pytania klientom, odpowiedzieli: obsługa ma znaczenie, jednak nie jest kluczowym kryterium wyboru - czytamy w Biuletynie PIH.

Kupujący zwracają uwagę na atmosferę panującą w sklepie. Pracownicy nie mogą być przypadkowi, powinni potrafić nawiązywać i utrzymywać kontakty z ludźmi. Wykazywać się intuicją, wyczuwać ludzi: nie być zbyt nachalnym, ale też nie obojętnym, klienci są różni i różnego traktowania oczekują.
Czasami chcą być anonimowi i w spokoju zrobić zakupy w sklepie samoobsługowym, a niekiedy potrzebują rozmowy ze sprzedawcą na temat zakupów, czy po prostu życia codziennego.

Odwiedzający sklep dostrzegają szczegóły, które właścicielom mogą wydawać się mało istotne. Na pewno ważny jest wygląd pracownika: miejsce gdzie sprzedaje się żywność musi kojarzyć się z wysoką higieną. Dobrym rozwiązaniem są ujednolicone, służbowe stroje. Warto też, aby pracownicy
pasowali do stylu sklepu, np. inna osoba powinna sprzedawać w osiedlowym sklepie warzywnym, a inna w wyspecjalizowanym sklepie ekologicznym.

Ekspedient powinien doskonale znać produkty, które oferuje. Konsumenci coraz bardziej interesują się tym co jedzą, zatem od sprzedawców oczekują eksperckich porad. Należy znać skład produktów, pochodzenie, a warto także potrafić doradzić jak przyrządzić daną potrawę.

Ważne jest także zachowanie pracowników nie tylko w stosunku do klientów. Relacje między samymi pracownikami, ich rozmowy, prywatne zachowania także przykuwają uwagę kupujących. Nie należy ich eliminować, ponieważ są one naturalne i pokazują, że za ladą stoi człowiek. Jednak jest to miejsce pracy i pewien profesjonalizm jest wymagany.
Nie można zapominać o nieustannym szkoleniu pracowników, ponieważ charakter handlu się zmienia i nie można stać w jednym miejscu, trzeba być elastycznym i dostosowywać się do rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Marta 2015-11-09 18:49:57

    Przeczytałam w Niemczech na etykiecie miodu -bio, że pochodzi z krajów UE i spoza UE. Czyli miód pasteryzowany bez żadnych wartości. Dobry cukier i nic więcej. Jak taki produkt może nazywać się bio ?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,36

  • Śr

    3,82

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8959

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.