Poradnik dla sprzedawców: Jak przetrwać „najgorętszy” tydzień w roku

Autor: pr 19 grudnia 2016 14:48

Zanim sprzedawcy będą mogli odetchnąć z ulgą po „przedświątecznym szaleństwie”, powinni dobrze przygotować się na „najgorętszy” tydzień w roku. Obsługując klientów, którzy tłumnie w roztargnieniu poszukują idealnych prezentów dla bliskich, muszą bowiem wejść w rolę przyjaznego eksperta i wykazać się nie tylko zręcznością sprzedażową i szeroką wiedzą na temat dostępnego asortymentu, lecz także taktem oraz wyrozumiałości.

Okresy wzmożonego ruchu w punktach sprzedaży, do których należy niewątpliwie tydzień poprzedzający święta Bożego Narodzenia, charakteryzują się natłokiem obowiązków – co dla jednych handlowców może okazać się koszmarem, a dla innych doskonałym czasem do ćwiczeń i sprawdzenia swoich umiejętności. Aby euforia klientów nie zamieniła się szybko w rozczarowanie, potrzeba cierpliwej, uśmiechniętej i wykwalifikowanej kadry pracowników. W gestii managera leży rozplanowanie pracy tak, aby zadowolenie odbiorców przełożyło się na satysfakcjonujący wynik finansowy.

Klienci – zakładnicy sytuacji świątecznej

W tygodniu przedświątecznym obsługa w sklepach nie ma zazwyczaj wystarczająco dużo czasu dla wszystkich odwiedzających dany punkt handlowy, a więc klienci w poszukiwaniu wymarzonych prezentów dla swoich bliskich zostają nierzadko sami. – Wiedzą, że muszą wybrać się do centrum handlowego, bo nieuchronnie zbliżają się święta. Tak naprawdę spodziewają się jednak, że nikt im tam pomocy nie udzieli. A często przecież nie mają nawet pomysłu, co spodobałoby się osobom, które planują obdarować, nawet jeśli doskonale znają ich pasje. Nie są bowiem ekspertami w zakresie obszarów zainteresowań poszczególnych członków rodziny i przyjaciół, które mogą być bardzo dalekie od ich własnych. Przez to handlowcy mogą odnieść wrażenie, że kupujący są niezdecydowani bądź marudni. Nic bardziej mylnego – tłumaczy Artur Chojnacki, trener-praktyk w firmie Mitura Academy, która prowadzi zindywidualizowane projekty szkoleniowo-doradcze dla przedsiębiorstw, wspierające sprzedaż. Pod taką postawą kryje się tak naprawdę obawa przed tym, czy upominek będzie doskonały. Obsługa sklepu powinna zatem niejako wejść w rolę odbiorców oferty, przed którymi stoi niezwykle trudne zadanie, otoczyć ich troską. – W tym przypadku nie sprawdzi się szybka rekomendacja. Jeśli sprzedawca okaże szczere zainteresowanie napotkanemu człowiekowi, przemieszczającemu się w pośpiechu po sklepie, dopyta na czym mu zależy, zaangażuje się w rozmowę o pasjach jego bliskich, otworzy tym sobie szeroką drogę do sprzedaży – dodaje specjalista z Mitura Academy. W ten sposób buduje się zaufanie, wizerunek eksperta, a dodatkowo zdejmuje z siebie odium tzw. „wciskacza”, nachalnego handlowca.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,20

  • Śr

    2,91

  • Min

    2,19

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8963
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane