Poradnik: Podstawowe zasady skutecznego merchandisingu

Autor: dlahandlu.pl/pr 17 sierpnia 2015 11:06

Poradnik: Podstawowe zasady skutecznego merchandisingu Merchandising ma duży wpływ na rotację produktów, fot. 1000 Words / Shutterstock.com

Nawet najwyższej jakości produkty potrzebują racjonalnego wsparcia w postaci skutecznego merchandisingu, aby sprzedaż utrzymywała się na satysfakcjonującym poziomie. W praktyce nie jest to zadanie proste, ponieważ producenci z tej samej kategorii chcą zabiegać o jak najbardziej atrakcyjne ulokowanie swoich produktów na sklepowych półkach.

Nie komplikuj
Najbardziej wymyślne formy przedstawienia produktu, niekoniecznie mogą się okazać najbardziej skutecznymi. Sklepy nie mogą sobie pozwolić na nadmierne eksponowanie produktów z tej samej kategorii, bo mogłoby to spowodować rozkojarzenie u klienta, co z kolei wiąże się z potencjalnym zrezygnowaniem z zakupu. Klientom należy przede wszystkim wybór ułatwiać, a nie utrudniać.

Niektóre firmy płacą oczywiście niemałe pieniądze za dostępność ich materiałów reklamowych w sklepie, natomiast z niczym nie można przesadzić – za duża ilość reklam nie wygląda dobrze wizualnie, nie pomaga też w podjęciu decyzji podczas robienia zakupów.

Zadbaj o estetykę
Porządek na półkach i starannie poukładane produkty to jedno. Ważną kwestię stanowi także odpowiednie oświetlenie sklepowych regałów, tak aby wszystkie produkty były dobrze widoczne i aby mogły prezentować się oczom klientów w pełnej krasie. Produkty najczęściej zbywalne, chociaż niekoniecznie najtańsze, znajdują się mniej więcej na wysokości wzroku.

Unikaj pustych miejsc
Towar sprzedawany w dobrej cenie, będący dodatkowo okresową promocją, może rozejść się w mgnieniu oka. Jeśli brakuje zapasu tego produktu na magazynie, należy zająć wolne półki innym towarem, tak aby nie świeciły one pustkami przed oczami klientów.

W tym punkcie możemy również uwzględnić odpowiednio duże ceny towarów. Ich aktualność, dobra widoczność i obecność przy produkcie, do których się odnoszą, są niezbędne, aby przypadkiem nie wprowadzić konsumenta w błąd.

Wykorzystaj dobre strefy
W każdym sklepie samoobsługowym, niezależnie od jego wielkości, znajdują się strefy dobre i strefy złe. Strefy dobre to takie, w których klient mimowolnie zwraca uwagę na produkty, które się w nich znajdują. Najpopularniejszą strefą tego typu jest miejsce przy kasach, gdzie klient może impulsywnie zdecydować się na zakup np. drobnej słodyczy. Wg badań, 68 proc. konsumentów dokonuje właśnie wyborów impulsywnych.

Zasada prawej ręki
Klient w sklepie, oprócz tego że przemierza się zazwyczaj w ruchu przeciwnym do wskazówek zegara, to kieruje się zasadą prawej ręki, a więc jest bardziej skłonny wybierać produkty mając je po swojej prawej stronie. Nie należy również zapominać o pobudzaniu zmysłów konsumenta, zarówno za pomocą zapachu, jak i muzyki płynącej ze sklepowych głośników. Klient odprężony skłonny jest wydać więcej niż zakładał przed wyruszeniem na zakupy.

 

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,39

  • Śr

    1,88

  • Min

    1,45

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6053

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.