Pradnik: Wprowadzanie płatnych foliówek powinno odbywać się etapami

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 1 września 2014 09:35

W 2013 roku Komisja Europejska zaproponowała, aby kraje członkowskie podjęły decyzję, w jaki sposób zmniejszyć konsumpcję foliowych torebek. Jednocześnie przedstawiła trzy rozwiązania w tej kwestii - opodatkowanie, całkowitą likwidację lub ograniczenie. We Francji powstał pomysł, aby wszystkie torby plastikowe były opodatkowane, jednak projekt nie wszedł w życie. Za to udało się go wdrożyć z powodzeniem w Irlandii, gdzie w ciągu jednego roku konsumpcja torebek spadła aż o 92 proc.

W Polsce handlowcy są raczej niechętni pomysłowi, albowiem boją się o utratę klientów, niemniej jednak duża część sklepów już wprowadziła opłatę za korzystanie z foliowych torebek.
 - Wprowadzanie płatnych torebek lub nawet całkowite zaprzestanie ich sprzedaży powinno odbywać się etapami, aby przyzwyczaić klientów do nowej sytuacji, np. na początku można wprowadzić odpłatność za więcej niż 1 torebkę (1 gratis), a dopiero po pewnym czasie wprowadzić płatność za każdą i poinformować, że torebki są dostępne w sprzedaży jedynie na prośbę klienta. Przy czym istotne jest, aby jednocześnie w sklepach odbywał się proces edukacji klienta, uświadamiający, że ich używanie wywiera negatywny wpływ na środowisko - mówi Marcin Dobek z agencji badawczej ABR SESTA.
Komunikacja promująca proekologiczne rozwiązanie jest konieczna, albowiem wciąż za mało mówi się o tym w mediach, czy prowadzi na ten temat kampanię w samych sklepach. Dobrym rozwiązaniem byłoby umieszczenie informacji na ten temat w pobliżu kas sklepowych. Promując tego typu rozwiązanie należy informować również o tym, na ile biodegradowalne są torby oznaczone jako biodegradowalne i że jedyne odpady, które nie zanieczyszczają środowiska to takie, które nie zostały wyprodukowane.
Aby nowe wymogi UE przyniosły efekt w postaci planowanego obniżenia liczby foliowych torebek o 80 % istotne jest, aby nie dotyczyły one jedynie sklepów spożywczych. Ponadto bardzo ważne jest uświadamianie społeczeństwa o negatywach ich używania dla środowiska. Już teraz coraz więcej osób wybiera się do sklepów na zakupy z torbami ekologicznymi, ale to wciąż zbyt mało, by móc powiedzieć, że nowa dyrektywa UE odniesie szybko sukces.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    22,48

  • Śr

    12,41

  • Min

    9,50

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8035

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556876

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.