Prawnik radzi jak negocjować umowy z sieciami handlowymi

Autor: www.dlahandlu.pl 18 lipca 2014 12:09

W każdym przypadku prowadzenia negocjacji z siecią handlową należy zadbać o to, aby warunki przyszłej współpracy były proponowane przez obydwie strony na piśmie. - Nawet, gdy sieć handlowa zaproponuje umowę przewidującą obowiązek uiszczania opłat półkowych, należy pisemnie przedstawić swoją dezaprobatę dla tego rodzaju postanowień umownych i wskazać, że mamy wolę prowadzenia współpracy bez ponoszenia dodatkowych kosztów - podpowiada Łukasz Misiak, radca prawny z firmy Wertus Profesjonalna Windykacja.

- Nawet jeśli ostatecznie dojdzie do podpisania umowy, na podstawie której dostawca będzie musiał płacić opłaty półkowe, to zawsze pozostaje dokumentacja obrazująca fakt, że obowiązek ten został dostawcy narzucony. Tego typu dokumenty są niezwykle istotne w przypadku podjęcia działań zmierzających do odzyskania pobranych od dostawcy przez sieć handlową opłat półkowych - podkreśla radca prawny.

Zdaniem Łukasza Misiaka opłaty półkowe, czyli inne niż marża handlowa opłaty za przyjęcie towaru do sprzedaży, ukrywane są w umowach pod wieloma nazwami, najczęściej jako konsultacje handlowe, działania reklamowe, opłaty logistyczne, czy opieka asortymentowa. - Dostawcy często nie wiedzą, w jaki sposób bronić się przed wyzyskiem ze strony sieci handlowych - zauważa Łukasz Misiak.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • john 2014-07-20 09:27:18

    cusz to za cenna rada

    umowy na pismie

    dopsze sze prawnik podpowiedzial

  • kupiec z sieci handlowej 2014-07-19 12:28:49

    Oczywiste jest, że jakiekolwiek umowy z kimkolwiek (nie tylko siecią handlową) powinny być prowadzone i zawierane na piśmie. Ale stwierdzenie, że "Dostawcy często nie wiedzą, w jaki sposób bronić się przed wyzyskiem ze strony sieci handlowych - zauważa Łukasz Misiak" jest nadużyciem. Takie podejście do współpracy handlowej to spuścizna z lat 90ych i tamtej mentalności, która bazowała na przekonaniu, że "każdy chce nas okraść". Celem kupca nie jest wyzysk dostawcy lecz zakup produktu określonej jakości, w określonej ilości po najniższej cenie (relatywnej do jakości!!). Mitem jest, że sieć handlowa będzie dążyć do pogrążenia dostawcy bo sieciom zależy też na stabilności współpracy i nie ma czasu na wymianę dostawców co 3 miesiące (zawsze przecież pojawi się jakiś nowy tańszy). Dostawcy też sami sobie strzelają w stopę. Lista ich grzechów jest naprawdę długa...Lekko licząc to połowa dostawców nie potrafi zrobić porządnej oferty i prosty excel jest często wyzwaniem dla nich (wklejona tabelka w wordzie to nie excel proszę państwa), handlowcy mają tylko cyfry w głowie a nie mają często pojęcia o produkcie, który sprzedają (opis z ulotki ja też sobie wkuję na pamięć), próby wręczania łapówek docierają do wszystkich kupców danej kategorii w mgnieniu oka, itd.. A druga rzecz, że wielu polskich dostawców ma wspólną cechę pt "ziemi nie sprzedam ale oddam". Przykład z życia wzięty - przychodzi producent owoców. Po pierwszym spotkaniu wiemy oboje, że on nie ma wymaganych przez nas ilości. W takiej sytuacji włoski producent skrzyknie się z 5ioma innymi producentami włoskimi i podpiszemy umowę a polski producent w życiu nie powie sąsiadowi, że mogą razem zrobić interes bo on woli stracić ale nie dać zarobić drugiemu. No i trzecia rzecz doprowadzająca do szału - to słynne polskie "nie da się". Polski dostawca zanim się zastanowi to na wszelki wypadek od ręki mówi "nie da się"...to jak się nie da to czemu ja (kupiec) mam na siłę go uszczęśliwiać?

  • b prac. marketu 2014-07-18 19:58:01

    Panie Misiak zejdź pan na ziemię!! sieci nie pozwolą sobie na stawianie sie kontrahentowi-producentowi,dostawcy więc jak on może powiedzieć będę dostarczał towar ale bez opłat półkowych,czy za fakturę za reklamę bo tak zdzierają dodatkowe pieniądze sieci niby nie legalnie ale oni maja doradców i POHiD którzy maja naszych producentów za idiotów i murzynów.Bo nasze prawo handlowe i przepisy finansowe jest pełne luk dla takich cwaniaków. A poza tym skoro sieci w tysiącach marketów opanowały nasz rynek a nie ma rodzimych za wiele to komu mają producenci sprzedawać i na czyich WARUNKACH!!!!!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,49

  • Śr

    3,30

  • Min

    2,78

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8741

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.