Prezes Makro widzi miejsce na rynku dla 6 tys. sklepów Odido

Autor: www.dlahandlu.pl 3 września 2013 13:32

Prezes Makro widzi miejsce na rynku dla 6 tys. sklepów Odido

W ramach konsolidacji jesteśmy świadkami zmniejszania się liczby niezależnych sklepów. To oznacza, że kurczenie się rynku sklepów niezależnych będzie powodowało zwiększanie liczby sklepów działających jako franczyzowe. W tym kontekście gdybym zadał sobie pytanie czy do 2015 roku możliwe jest osiągnięcie liczby 5-6 tys. sklepów pod logo Odido, moja odpowiedź brzmiałaby: tak. Taki mamy potencjał wzrostu. I jest to fundamentalny segment dla naszego strategicznego rozwoju - powiedział David Boner, prezes Makro Polska w wywiadzie dla portalu dlahandlu.pl

- Trzeba podkreślić, że sieci franczyzowe będą jednym z najważniejszych elementów wsparcia dostępnych dla sektora niezależnego handlu. Patrząc na polski rynek handlowy widzimy ogromny nacisk ze strony sieci na rozwój sklepów osiedlowych. Jednocześnie trzeba powiedzieć, że ten segment rynku jest w Polsce silniejszy niż w jakimkolwiek innym kraju. Można więc wierzyć, że sklepy te dadzą szansę lokalnym społecznościom na perspektywiczny rozwój. Jestem pod wrażeniem tego sektora i widzę tam szansę na stabilny rozwój. Wszedłem w struktury sektora cash & carry 27 lat temu po tym, jak zrezygnowałem z pracy w międzynarodowej sieci handlowej. Zapytano mnie wtedy dlaczego to robię przecież sektor małego handlu, który jest klientem hal cash&carry w ciągu 5 lat przestanie istnieć. Ta rozmowa odbyła się 27 lat temu w Wielkiej Brytanii. Okazało się, że statystyki z ostatnich dwóch lat z tego kraju pokazują, że liczba sklepów w tradycyjnym handlu w Anglii rośnie. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że głównym trendem jest teraz rozwój sklepów jak najbliżej miejsca zamieszkania to oceniam potencjał polskiego rynku w tym segmencie jako ogromny - podkreśla David Boner.

Zdaniem prezesa Makro dzielenie franczyzy na miękką, twardą czy średniotwardą powoduje, że tracimy z punktu widzenia fakt, czemu franczyza ma służyć. - Sukces franczyzy opiera się na pewnej dyscyplinie. Tylko wtedy franczyza działa. Kontekst tej dyscypliny związany jest z zarządzaniem kategorią dopasowaną do określonej, specyficznej lokalizacji, w określonym regionie. To wymaga ścisłej współpracy między operatorem a właścicielem sklepu, by zapewnić, że ten wybór towarów, który oferuje w swoim sklepie nie blokuje mu gotówki i nie przeciąża stanu magazynu. A jednocześnie zapewnia mu właściwą rotację dzięki właściwie dobranym mechanizmom promocyjnym. Określenie miękka czy twarda dotyczą wewnętrznej sprawy - formuły współpracy między operatorem a właścicielem sklepu, która będzie z jednej strony wnosiła dyscyplinę a z drugiej elastyczność, odpowiadającą na lokalne potrzeby sklepu. To jest coś co się stale zmienia i ewoluuje. Ta zmiana zależy od lokalnego otoczenia, konkurencji, obecności dyskontów w otoczeniu. Pragę tu dodać, że według statystyk otwarcie 1 dyskontu na osiedlu powoduje upadek 5-6 niezależnych sklepów - mówi prezes Makro.

David Boner pracuje w handlu od lat 70 -tych ubiegłego wieku. Jedno ze stanowisk, które zajmował było związane z rozwojem sieci sklepów w Bangkoku. W Tajlandii, ponad 60 milionowym kraju sieć franczyzowa 7Eleven, którą rozwijał miała w 2008 r. 5,7 tys. sklepów z opcją rozwoju do 11 tys. sklepów do 2011 r. - Z tego punktu widzenia ważniejsze niż to czy ta liczba sklepów dzisiaj rzeczywiście tam działa, ważniejsze jest że w 2008 r. firma wyznaczyła sobie taki cel, który uważała ze realny. A Bangkok to o wiele bardziej konkurencyjny rynek od polskiego. 7Eleven było wówczas jedną z czterech głównych sieci handlowych z udziałem 35 proc. w rynku pod względem wielkości sprzedaży - wspomina prezes Makro.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
  • mpck 2013-09-09 14:00:08

    kosmita

  • acc 2013-09-05 15:39:12

    jak on chce to osiągnąć skoro zlikwidowali stanowisko przedstawiciela ds. OD i DO? Byli to odpowiednio wyszkoleni ludzie! Znający standardy sklepów zasady itd.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    2,63

  • Min

    1,85

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8644

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.