Przepis na katastrofę - dyrektor PIH o możliwych zmianach w handlu

Autor: Biuletyn PIH 8 listopada 2016 14:40

Gdy bada się przyczyny każdej katastrofy – lotniczej, budowlanej czy morskiej – zawsze okazuje się, że nastąpiła ona na skutek złożenia kilku czynników, z których żaden nie spowodowałby jej samodzielne, ale wszystkie razem występując w tym samym czasie prowadzą do tragicznego końca. Przy obserwacji tego co dzieje się obecnie w zakresie legislacji dotyczących handlu niestety nasuwa się podobny wniosek – kolejne małe (i nie takie małe) zdarzenia występujące jednocześnie mogą spowodować osiągnięcie swego rodzaju masy krytycznej i eufemistycznie rzecz ujmując poważne problemy branży handlu detalicznego - pisze na łamach Biuletynu PIH Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Przede wszystkim jest to podatek handlowy. Jego nowa odsłona zapowiadana przez władze, czyli podatek liniowy w wysokości 1% lub więcej, to gigantyczne obciążenie dla niezależnego handlu, który działa na rentownościach zwykle niższych. Jest to prezent dla dyskontów, które to wytrzymają i wzmocnią pozycję, bo znikną liczne mniejsze sklepy, ponieważ całą rentowność pożre podatek, który będzie zatem podstawowym czynnikiem bardzo osłabiającym handel.

Kolejny istotny problem to ustawa o przewadze kontraktowej, która przyczyni się do osłabienia pozycji handlu niezależnego i umocni status quo dostawców. W celu minimalizacji ryzyka niesionego przez tę ustawę może zaistnieć istotna zachęta dla dużych sieci handlowych do zacieśniania współpracy z dużymi globalnymi graczami. Relacje między porównywalnie dużymi podmiotami trudniej będzie zakwalifikować jako przejaw przewagi kontraktowej, co odbije się na niezależnym handlu traktowanym już po macoszemu przez niektórych większych dostawców.

Kolejna składowa problemu to możliwe ograniczenia w sprzedaży alkoholu – jak wiadomo to podstawa funkcjonowania handlu niezależnego i jeżeli w niektórych miejscach jego sprzedaż zostanie zakazana spowoduje to upadki sklepów, ponieważ alkohol to generator marży. Dodatkowy czynnik na pierwszy rzut oka niestrategiczny – ale tylko na pierwszy rzut oka – zakaz informowania o wyrobach tytoniowych i papierosach elektronicznych w punkcie sprzedaży. Uniemożliwia to informowanie konsumentów o nowych produktach mających potencjał do zmniejszania szkodliwości, takich jak e- papierosy czy nowatorskie wyroby tytoniowe. Jak będzie można teraz komunikować ofertę? Sprzedaż legalnych papierosów cały czas się zmniejsza. głównie kosztem szarej strefy, a to dla sklepów kolejne kilkanaście do kilkudziesięciu procent obrotów. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących opakowań papierosów wzrasta znacznie ryzyko zwiększenia szarej strefy, bo u naszych wschodnich sąsiadów opakowania się nie zmienią.

Kilka mniejszych powodów, które same w sobie nie przesądzają, ale razem z powyższymi dopełniają obrazu – zmiany w sprzedaży leków OTC, zbieranie danych przez ministerstwo z kas fiskalnych i ich kosztowna wymiana, systemy śledzenia wyrobów tytoniowych czy wolne niedziele które w opinii ponad 40% handlowców mogą spowodować spadek obrotów. To zaledwie część przykładów zmian legislacyjnych, które pojawiają się w handlu i będą miały wpływ na jego rentowność. Prawdopodobnie żadna z nich sama w sobie nie będzie przyczyną katastrofy, ale wszystkie wzięte razem mogą stanowić przyczynę do upadku handlu, który już w tej chwili działa na granicy możliwości. Kumulacja takich elementów to naprawdę przepis na katastrofę dla branży.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • PK 2016-11-09 11:29:11

    E tam. Większość wymienionych utrudnień wynika z harmonizacji z prawem UE. Ale i tak dla handlu, jak i dla każdej dziedziny, znaczenie mają przede wszystkim marże. A te nie są nawet zależne od podatków. Ostatecznie płaci konsument. No zobaczymy, czy cokolwiek w tym zakresie zmieni. Pomysły CAS, implementujące idee wolnego rynku, które z biedaków zrobiły "tygrysy" - dalej nie wprowadzone. Faktem jest, że nie ma prawdziwego rynku w Polsce, bo wciąż nie liczą się zdolności (szczęście), ale układziki, itd. To już znamy. Wiele musi się przecież zmienić, by wszystko zostało po staremu. Wiatr zmian, a tu dalej wszystko po staremu.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,99

  • Śr

    3,69

  • Min

    2,86

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9343

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane