Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Przez podatek koszt członkostwa we franczyzie może wzrosnąć

Autor: www.dlahandlu.pl 27 stycznia 2016 09:29

Przez podatek koszt członkostwa we franczyzie może wzrosnąć fot. shutterstock

- Nowy podatek z pewnością spowoduje zmiany na polskim rynku retailowym. Jedynie gracze, którzy właściwie zareagują, będą mieli szanse na odniesienie sukcesu w nowym otoczeniu rynkowym - uważa dr Maciej Kraus, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Zdaniem Macieja Krausa interpretacja ministra finansów tylko pozornie wydaje się być jasna - jak głosi komunikat „W przypadku sieci handlowych podatek od sprzedaży detalicznej będzie płacony przez franczyzodawców”.

Dalej ministerstwo poinformowało w komunikacie PAP, że „w przypadku sieci handlowych podatek będzie obliczany, pobierany i wpłacany przez franczyzodawców. W przypadku, gdy w skład sieci handlowej wchodzi kilku franczyzodawców, podatek będzie obliczany, pobierany i wpłacany przez właściciela marki handlowej, a w przypadku współuprawnionych do marki – przez wszystkich współuprawnionych proporcjonalnie do posiadanego udziału w marce handlowej”

- Chciałbym zwrócić uwagę, że taka propozycja jest trudna do realizacji w polskim systemie prawnym. Przede wszystkim pod względem podatkowym - jeden podmiot (franczyzodawca) płaci podatek za inny podmiot (franczyzobiorca). Alternatywą byłoby oddzielne opodatkowanie każdego z franczyzobiorców. Ale wtedy większość z nich, ze względu na swoją niewielką skalę, nie spełniałoby kryterium obrotowego i w efekcie uniknęłoby opodatkowania. Myślę, że trudno dziś przewidzieć jak podatek wpłynie na zachowania konkretnych placówek - z pewnością jednak przy ww. interpretacji koszt członkostwa we franczyzie wzrośnie - zauważa nasz rozmówca.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • hehehe 2016-01-28 23:02:30

    Mam sklep w sieci Nasz Sklep - bardzo lekka franczyza - kupuję gdzie chcę, mam sieciowe rabaty w różnych hurtowniach i lepsze rabaty w sieciowej hurtowni Specjał, organizację gazetek promocji i tyle... w tym momencie nie płacę żadnych opłat chyba 20zł miesięcznie, jeśli miałbym płacić nawet 0,9% od obrotu za przynależność do sieci to opuszczam w trybie natychmiastowym nawet płacąc jakąś tam karę nawet 2tysiące. Ja mam obrót max 200tyś miesięcznie ale z tego wychodzi 2 tyś miesięcznie co sprawia że taki biznes staje się mało sensowny... Poza tym ciekawe jak franczyzodawca ma płacić podatek za mnie 2tyś miesięcznie skoro nawet nie zna mojego obrotu, tylko jakieś 30% jego wysokości może. Żeby dowiedzieć się jaki jest obrót musieliby wprowadzić nowe umowy a wtedy jest to idealny moment na wyjście z franczyzy - jednym słowem miało być dobrze a wyszło jak zawsze

  • ciekawy 2016-01-27 18:57:23

    Franczyza daje korzyści obu stronom - franczyzobiorca korzysta z gotowego konceptu, działa pod zananą marką i ma szereg udogodnień (wspólne zakupy, logistyka, promocje). Franczyzodawca czerpie korzyści z użyczenia znaku towarowego oraz z wykonywania usług na rzecz franczyzobiorcy; czasem także z tzw. opłat franczyzowych. Słuszne jest więc aby sieci franczyzowe podatek płaciły, choć sama forma rozliczenia rzeczywiście nie wydaje się prosta. Szczególnie, że w wielu przypadkach poza obrotem realizowanym z franczyzodawcą, franczyzobiorca może w pewnym zakresie korzystać z dostaw od niezależnych dostawców. Interesuje mnie także czy kwota 1,5 mln zł/m-c (netto, brutto?) dotyczy także pojedynczych sklepów czy całej sieci franczyzowej?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,49

  • Śr

    3,53

  • Min

    2,48

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9620

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.