Raport: Jedna czwarta sklepów małoformatowych działa w organizacjach zrzeszających drobny handel

Autor: POHiD, www.dlahandlu.pl 13 listopada 2013 11:08

Raport: Jedna czwarta sklepów małoformatowych działa w organizacjach zrzeszających drobny handel

W obliczu zmian zachodzących na rynku, handel małego formatu nie pozostaje bierny. Również w tym segmencie rynku zachodzą procesy konsolidacyjne. Jedna czwarta sklepów małego formatu działa w różnego rodzaju organizacjach zrzeszających drobny handel i liczba ta systematycznie rośnie. Najczęściej są to sieci franczyzowe - czytamy w raporcie "Znaczenie handlu w gospodarce narodowej" przygotowanym przez POHiD, we współpracy z GfK Polonia i Instytutem Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Wśród największych sieci franczyzowych małego formatu wymienić należy sieci ABC (5800 sklepów), Lewiatan (2800 sklepów), Żabka (ponad 2800 sklepów), Nasz sklep (ponad 2500 sklepów) oraz Odido (2000 sklepów). Należy zauważyć, że procesy organizowania handlu małego formatu bardzo często inicjowane są przez największe firmy hurtowe, takie jak Eurocash, czy Makro Cash and Carry. Hurtownie wspierają drobnych detalistów swoim know-how, proponują atrakcyjne warunki zakupu produktów, a sobie zapewniają stałych odbiorców towarów. Podobne zjawisko tak zwanej pionowej konsolidacji handlu miało już miejsce na polskim rynku pod koniec lat 90-tych poprzedniego stulecia. W tej chwili trend ten został reaktywowany, a jego skutki powodują, że sklepy małego formatu coraz skuteczniej konkurują z sieciami wielkopowierzchniowymi.

- Analizując trendy zmian oraz perspektywy rozwoju, wydaje się słusznym przewidywanie, że w najbliższych latach detal małego formatu utrzyma swoją liczebną przewagę nad handlem wielkopowierzchniowym. Mimo to, spodziewać się jednak należy, że rola handlu małoformatowego ulegnie jeszcze osłabieniu, którego efektem będzie zmniejszenie udziałów rynkowych i większa koncentracja sprzedaży w sieciach wielkoformatowych reprezentowanych przez 4-6 głównych graczy, którzy zdominują ten segment rynku. Biorąc pod uwagę wzorce zakupowe Polaków i utrzymującą się dużą liczbę realizowanych misji zakupowych, a także przyzwyczajenie do robienia zakupów w wielu różnych miejscach, należy przewidywać, że rola sklepów małych sprowadzona zostanie przede wszystkim do zaopatrywania polskich gospodarstw w produkty świeże, produkty gotowe do natychmiastowej konsumpcji oraz kupowane impulsowo. Już teraz wspomniane kategorie stanowią ważny wyróżnik małych sklepów - podaje raport.

Mimo szybkiego tempa rozwoju detalu wielkoformatowego oraz zachodzących procesów konsolidacyjnych, polski rynek zdominowany jest przez sklepy małoformatowe. To właśnie te sklepy stanowią 95 proc. placówek detalicznych w podstawowych kanałach, czyli bez sklepów specjalistycznych, aptek i sklepów na stacjach paliw.

Mimo dynamicznych zmian i rosnącego udziału sklepów wielkiego formatu, udziały top 10 detalistów nie przekraczają 50 proc. Dla porównania, w najbliżej Polski położonych krajach Europy Centralnej, wskaźniki te osiągają znacznie wyższe wartości, wahając się od ok. 70 proc. na rynku węgierskim do blisko 85 proc. na rynku słowackim. Łączny udział sprzedaży wartościowej detalistów wielkoformatowych wynosi w Polsce ok. 53 proc. dla kategorii FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,98

  • Śr

    3,48

  • Min

    2,38

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7271

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.