Raport: Mikrofirmy wciąż nie przewidują problemu z płatnościami od odbiorców towarów i usług

Autor: dlahandlu.pl 15 września 2017 09:54

Jak wynika z badania Instytutu Keralla Research dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor, niemal połowa firm (48 proc.) w ostatnich 6 miesiącach miała do czynienia z niesolidnością swoich odbiorców, ponieważ regulowali płatności za otrzymany towar czy usługi z ponad 60-dniowym opóźnieniem. Powoduje to znaczne utrudnienie funkcjonowania małych i średnich firm, bo każdy zator płatniczy może przyczynić się do bankructwa.

Niestety praktyka pokazuje, że polskie mikrofirmy są mądre po szkodzie i wciąż nie przewidują problemu z płatnościami od odbiorców towarów i usług. Zamiast zapobiegać zazwyczaj reagują dopiero na skutki. Nie dość, że tylko połowa firm robi cokolwiek, a druga liczy jedynie na łut szczęścia, to nawet ci, którzy deklarują prewencję, mówią głównie o działaniach po fakcie. Próbują zdyscyplinować niesolidnych kontrahentów do dokonania płatności poprzez „częsty kontakt, przesyłane wezwania” – 25 proc., „blokuje dostawy” – 13 proc., „podejmuje działania windykacyjne i kroki prawne” – 11 proc.

Sprawdzanie rzetelności płatniczej kontrahenta, które zawsze powinno poprzedzić nawiązanie współpracy, znalazło się dopiero na czwartym miejscu, wskazało je 11 proc. ankietowanych. Było ono mniej popularne niż zabezpieczenie się sprzedażą towaru za przedpłaty - 18 proc. Analiza opinii przedsiębiorców wskazuje, że przedstawiciele mikro, małych i średnich firm bardziej niż na prewencję stawiają na relacyjność.

- Nie można jednak opierać się wyłącznie na podejściu relacyjnym, ważne jest też podejście transakcyjne, którego stałym elementem powinno być sprawdzanie i systematyczny monitoring sytuacji finansowej, wiarygodności płatniczej i kredytowej kontrahentów. Takie działania podnoszą bezpieczeństwo prowadzenia biznesu i jego rentowność. A ostrożnym warto być nawet w okresie lepszej koniunktury gospodarczej, bo zawsze występuje grupa firm o gorszej kondycji, charakteryzujących się słabszą dyscypliną płatniczą – przestrzega Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,13

  • Śr

    5,96

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9413

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane