Raport: Producenci wyrobów piekarniczych i mącznych powinni stawiać na sklepy własne

www.portalspozywczy.pl 7 października 2014 12:32

W branży producentów wyrobów piekarniczych i mącznych czynnikiem zwiększającym sprzedaż firm średnich i dużych jest nacisk na większy udział w ofercie produktów klasy premium oraz sprzedaż za pośrednictwem sklepów własnych. Dla firm małych lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na sprzedaży produktów masowych w sklepach detalicznych oraz większy niż przeciętnie udział sprzedaży w kanałach nowoczesnych - wynika z raportu "Skuteczne strategie sprzedaży w przemyśle spożywczym", przygotowanego przez Bank BGŻ, SGGW i Millward Brown.

Liderzy w tej branży charakteryzują się bardzo niskimi nakładami na promocję, które w przypadku co najmniej połowy takich firm stanowiły mniej niż 2 proc. kosztów sprzedaży. Jak oceniają analitycy Banku BGŻ, może to wynikać z dużego udziału sklepów własnych i innych tradycyjnych kanałów dystrybucji. Okazuje się zatem, że proste zwiększanie tych nakładów nie jest receptą na wzrost sprzedaży - czytamy w raporcie.

Producenci wyrobów piekarniczych i mącznych kierują się wyraźnie różnymi strategiami e celu zyskownego zwiększania sprzedaży. Dotyczy to zarówno firm średnich i dużych, jak i małych.

Jak wynika z przeprowadzonych badań ankietowych, wśród przedsiębiorstw dużych i średnich wzrost sprzedaży osiągnęły te, które oferowały dużą liczbę produktów wyższej jakości. Liczba produktów w sprzedaży była ponad 2-krotnie większa niż w przypadku pozostałych firm. Z kolei w przypadku firm małych, samo zwiększanie liczby sprzedawanych produktów nie było czynnikiem zwiększającym sprzedaż.

Przedsiębiorstwa z branży piekarsko-mącznej współpracują przeciętnie z niewielką liczbą kanałów dystrybucji. Połowa firm średnich i dużych sprzedaje maksymalnie za pośrednictwem trzech kanałów. Liderzy wśród firm średnich i dużych największą część sprzedaży realizują za pośrednictwem sklepów własnych, podczas gdy pozostałe firmy z tego segmentu współpracują głównie ze sklepami detalicznymi.
Wśród trzech najważniejszych kanałów dystrybucji wykorzystywanych przez liderów sprzedaży pojawia się eksport, który ma małe znaczenie dla pozostałych firm, realizujących dużą część sprzedaży za pośrednictwem hurtowni oraz super- i hipermarketów.

Analitycy Banku BGŻ zwracają uwagę, iż udział sklepów własnych w sprzedaży wśród liderów w przypadku firm średnich i dużych oraz małych jest podobny i wynosi ok. 25 proc. - Być może jest to poziom zbliżony do optymalnego dla firm z tej branży - szacują analitycy Banku BGŻ.
W przypadku jakości sprzedawanych produktów, wśród średnich i dużych firm liderzy koncentrowali się wyraźnie na produktach klasy premium, znacznie ograniczając udział produktów ekonomicznych (czyli klasy C). Jednak w przypadku firm małych, największe sukcesy odnosiły firmy skupiające się na sprzedaży produktów masowych (klasy B).

Natomiast posiadanie w swojej ofercie marek firmowych bądź marek własnych sieci handlowych w przypadku analizowanej branży nie wydaje się kluczowym czynnikiem sukcesu. Większość firm w branży, szczególnie firm małych, w ogóle nie prowadzi sprzedaży produktów markowych.
Jak wyjaśniają autorzy raportu, liderami w swojej branży są firmy, które w ciągu ostatnich 3 lat co roku wykazywały wzrost przychodów i w ciągu ostatnich 5 lat co najmniej czterokrotnie wykazały zysk operacyjny.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.