Socjolog: Ludzie doceniają sklepy, które nie należą do sieci handlowych

Autor: Gazeta Wyborcza Wrocław 22 października 2013 10:16

Z najnowszych badań wynika, że satysfakcja z życia w polskich miastach opiera się m.in. na zadowoleniu z małego handlu detalicznego. W tej kategorii jesteśmy absolutnym liderem - mówi na łamach "Gazety Wyborczej" socjolog miasta Paweł Kubicki z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Zdaniem Pawła Kubickiego osiedlowe sklepy pełnią kluczową rolę w kształtowaniu społeczności lokalnej. Codzienne zakupy nie są wyłącznie bezosobową wymianą handlową, bo ludzie przy ich okazji rozmawiają ze sobą. W sklepie tworzą się relacje międzyludzkie, lokalne więzi między mieszkańcami. Ludzie doceniają sklepy, które nie należą do sieci handlowych.

Socjolog podkreśla, że obiekty sieci dyskontów i sklepów spożywczo-monopolowych w większości przypadków wyglądają łudząco podobnie, przez co klient czuje się tam identycznie. Kasjerzy obsługują tam szybko i zazwyczaj dość bezosobowo. W ten sposób miejsca te zatracają tak ważną dla społeczności lokalnej swojskość - czytamy w "GW".

Paweł Kubicki uważa także, że magistraty nie powinny polegać wyłącznie na niewidzialnej ręce rynku, bo wtedy zawsze wygrywa większy i silniejszy. Miasta i gmiany powinny regulować handel na swoim terenie. Skoro ten mały lokalny sklep jest tak cenny dla mieszkańców osiedli, warto go wesprzeć, np. preferencyjnymi czynszami czy też ograniczeniami dla sklepów wielkopowierzchniowych zapisanymi w warunkach przetargu czy też w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,99

  • Śr

    4,16

  • Min

    1,79

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9310

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.