Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych trwają już od roku

Autor: Hubert Hozyasz, CMR 31 października 2013 14:00

Spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych trwają już od roku

W sklepach niezależnych i z szyldem miękkiej franczyzy raportowany jest spadek liczby transakcji i wartości sprzedaży. Spadki rozpoczęły się w październiku 2012 (w ujęciu do analogicznego miesiąca rok wcześniej), nieco wyhamowały w sierpniu 2013 (wpływ dobrej pogody) i niestety powróciły we wrześniu.

W ostatnim miesiącu na stałej próbie sklepów zaraportowano spadek liczby transakcji o około 10 proc. i spadek wartości sprzedaży o około 5 proc. Wpływ na takie wyniki miała pogoda (relatywnie zimny wrzesień 2013). Długofalowo sklepy niezależne muszą również stawić czoła coraz silniejszej konkurencji ze strony sieci handlu zorganizowanego, który obecnie obejmuje nie tylko sklepy wielkoformatowe, ale również placówki małoformatowe. W niezależnych sklepach małoformatowych największa liczba transakcji raportowana jest w ciepłych miesiącach: w maju, czerwcu, lipcu i sierpniu. Gdy jest dobra pogoda rośnie liczba klientów przychodzącym kupić napoje, lody impulsowe, piwo. Obecnie najważniejszymi kategoriami produktowymi w sklepach małoformatowych pod względem penetracji w koszykach są piwo, napoje, papierosy, słodycze, przetwory mleczne i wódka. Same alkohole, produkty tytoniowe i napoje generują około 45 proc. całkowitej wartości sprzedaży i 65 proc. wszystkich transakcji. W sklepach niezależnych i z szyldem miękkiej franczyzy średnia wartość transakcji wynosi niecałe 12 złotych i średnio do koszyka klienci wkładają 3 różne produkty. Dominują relatywnie małe transakcje, połowa z nich ma wartość poniżej 9 złotych. Jedynie co szósty paragon ma wartość 20 złotych lub więcej.

Centrum Monitorowania Rynku Sp. z o.o. pobiera on-line dane sprzedażowe z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych niezależnych i z szyldami miękkiej franczyzy. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9393

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.