Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Sprzedaż bezpośrednia stanie się wkrótce możliwa?

www.farmer.pl 28 września 2013 19:02

Senacki projekt ustawy przewiduje umożliwienie rolnikom sprzedaży produktów przetworzonych . Czy ma szansę na przyjęcie?

Sprzedaż bezpośrednia prowadzona przez rolników to ciągle temat niewygodny: bo to i sprawa podatku dochodowego, i bezpieczeństwa żywności. Rzecz z pogranicza - i przepisów, i ministerstw. Ciągle nie ma sposobu na uracjonalnienie sytuacji, która uznaje za dozwoloną sprzedaż przez rolnika sałaty, ale już sałaty umytej i zapakowanej - nie. Efekt? Rolnicy nie zarabiają na żywności, a konsumenci nie mają możliwości nabywania jej prosto od producenta.
Plantatorzy malin i truskawek z Podgórza - uprawa naturalna - nie mogą zagospodarować nadwyżki swoich owoców i sprzedawać sezonowych przetworów; muszą sprzedawać w szarej strefie lub po niskich cenach do skupu, gdzie ich owoce mieszają się z innymi i tracą "dobre pochodzenie". Ekologiczna hodowla krów rasy Limousin w rejonie Rabki nie może legalnie sprzedawać mięsa pod swoją marką - musi oddać do uboju i rozbioru w innej firmie, gdzie to mięso miesza się z mięsem z innych ras.
Rolnicy ekologiczni z Ziemi Limanowskiej sprzedają swoje ekologiczne mleko do mleczarni, gdzie jest ono mieszane z mlekiem z gospodarstw konwencjonalnych - wytwarzane w gospodarstwach masło i sery nie mogą być legalnie sprzedawane, bo niezbędne inwestycje czyniłyby produkcję nieopłacalną.
Członkinie Kół Gospodarstw Wiejskich z rejonu LGD Korona Północnego Krakowa, zainteresowane okazjonalnym wytwarzaniem produktów, nie mogą legalnie sprzedać lokalnych smakowitości wytworzonych w swoich kuchniach.
To tylko niektóre przykłady absurdów zebranych przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska i Małopolską Izbę Rolniczą podczas realizowania projektu "Produkt Lokalny Małopolska: rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przetwórstwa w oparciu o partnerską inicjatywę edukacji ekonomicznej mieszkańców oraz regionalny system marketingu produktów z Małopolski". Wniosek?
- W ramach działań projektowych okazało się, że niezbędne są zmiany prawne - mówi Małgorzata Rudnicka z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska. - To zmusiło nas do ich przygotowania. Nasze propozycje trafiły do poseł Doroty Niedzieli. Liczę na zainteresowanie także innych posłów. Wcześniej wysyłaliśmy materiały do Biura Analiz Sejmowych, ale odpowiedzi były dość ogólnikowe. Trwa zbieranie podpisów pod naszą petycją. Mamy duże grono osób zainteresowanych.
Sformułowano projekt zmian i petycję, szczególny nacisk kładąc na trzy elementy: przede wszystkim umożliwienie każdemu posiadaczowi nieruchomości rolnej dostępu do lokalnego rynku w celu sprzedaży surowców, produktów nieprzetworzonych i produktów przetwarzanych jedynie sezonowo. Powinno być ułatwione przetwórstwo mleka oraz stworzona możliwość sprzedaży chleba wypiekanego w domu. Dwa kolejne priorytety są już mniej stanowczo postulowane: chodzi o możliwość sprzedaży z pierwszej ręki mięsa rozebranego z własnej hodowli oraz nalewek, win i cydrów.
Więcej na:
farmer.pl
Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    9,70

  • Śr

    5,59

  • Min

    3,93

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9038

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.