Stacje paliw inwestują część sklepową. Największą wartość sprzedaży generują papierosy

www.portalspozywczy.pl 29 października 2014 09:08

Sieci handlowe wchodzą na nasze pole, zresztą tak samo, jak stacje paliw wchodzą w coraz mocniejsze zwarcie konkurencyjne z tradycyjnym handlem, wprowadzając coraz więcej żywności. Kiedyś na stacjach sprzedawaliśmy oleje silnikowe w dużych opakowaniach. Dziś w ramach akcji in-outowych takie produkty regularnie pojawiają się w dyskontach i hipermarketach - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Kondys, Senior Director Convenience & Marketing Statoil Fuel & Retail Polska.

Jeśli chodzi o obroty całej stacji i sklepu, to podstawą jest paliwo. W przypadku samego sklepu i jego podstawowej oferty, największą wartość sprzedaży generują papierosy. Zresztą chyba na całym rynku convenience jest to bardzo istotna kategoria. Papierosy mają jednak wszyscy na rynku. Jeśli chodzi o dochodowość i wartość sprzedaży, to tym, co nas zdecydowanie wyróżnia, jest oferta food-to-go i kawa. Te kategorie są już bardzo mocne, ale nadal w nie inwestujemy. Oczywiście ma to uzasadnienie w potrzebach naszego klienta. Co jeszcze sprzedaje się na stacjach? Nasi klienci najczęściej są w drodze, więc najchętniej kupują wszelkiego rodzaju produkty impulsowe: napoje, przekąski słodkie i słone.

Handel na stacjach się zmienia?

Oczywiście! Pewne kategorie tracą na znaczeniu, inne zyskują. Dobrym przykładem jest podstawowa i mocna kategoria - akcesoria samochodowe. Na tym przykładzie doskonale widać, jak sieci handlowe wchodzą na nasze pole, zresztą tak samo, jak stacje paliw wchodzą w coraz mocniejsze zwarcie konkurencyjne z tradycyjnym handlem, wprowadzając coraz więcej żywności. Kiedyś na stacjach sprzedawaliśmy oleje silnikowe w dużych opakowaniach. Dziś w ramach akcji in-outowych takie produkty regularnie pojawiają się w dyskontach i hipermarketach i to w zdecydowanie niższych cenach, gdyż detalista kupuje duże ilości takich produktów. Minusem jest to, że taka promocyjna możliwość zakupu nie zawsze zgrywa się czasowo z potrzebą jej dokonania. Co więcej, w przypadku nowoczesnych samochodów, wymianę oleju przeprowadza się w autoryzowanych serwisach, my natomiast sprzedajemy teraz jedynie dolewki w wyselekcjonowanej ofercie, niezbyt dużej, niezbyt małej - tak żeby zaspokoić podstawowe potrzeby każdego klienta. Liczymy się z tym, że nie jesteśmy miejscem, gdzie kupuje się duże wolumeny. Tradycyjny detal jest w stanie wynegocjować dużo lepsze warunki. My natomiast gwarantujemy klientowi, że jeśli zabraknie mu oleju o szóstej rano lub o drugiej w nocy, to zawsze ten produkt u nas znajdzie. Te podstawowe kategorie są u nas mocne.

Coraz bardziej rozbudowuje się część sklepowa. Patrzymy w tym kierunku zarówno my, jak i nasi konkurenci. Dziś zakupy na stacji to typowe „emergency", czyli podstawowe produkty spożywcze, higieny osobistej czy chemii. W zależności od poszczególnych graczy, asortyment powoli się rozwija, ale ciągle ma niewielki udział w ogólnej sprzedaży. Niektórzy nasi konkurenci mają zdecydowanie bardziej rozszerzoną ofertę, ale z tego co widać, rotacja produktów nie jest jeszcze dla nich satysfakcjonująca. To wszystko będzie się jednak zmieniało wraz z rozwojem rynku i wzrostem sprzedaży, a także wzrostem siły samych operatorów stacji. Każdy z operatorów stacji paliw staje się silniejszy, bo rynek tradycyjnych stacji kurczy się. Ubywa stacji niezależnych, a przybywa placówek w sieciach zorganizowanych. Tylko w ciągu ostatniego roku z rynku wypadło ok. 100 stacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,65

  • Śr

    0,30

  • Min

    0,15

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8282

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.