Urszula Kłosiewicz-Górecka o hurcie na FRSiH: Szybsi zjedzą opieszałych

Autor: dlahandlu.pl 19 października 2016 15:18

Urszula Kłosiewicz-Górecka o hurcie na FRSiH: Szybsi zjedzą opieszałych Na zdj. Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio

- Czym jest spowodowana integracja hurtu i dystrybucji? Czy strategiami poszczególnych firm? Czy wynika z integracji detalu czy może ją wywołuje? Kto kogo musi ratować i czy w ogóle jest taka potrzeba? Moim zdaniem to uwarunkowania rozwoju handlu detalicznego i hurtowego sprawiają, że mamy określone możliwości lub ich brak. Liczba sklepów i hurtowni z pewnością będzie maleć. Kto zostanie? To nie duzi zjedzą małych, ale szybsi - opieszałych – mówiła w czasie sesji "Czy rynek dystrybucji uratuje małe sklepy?" Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zakładu Rynku Usług, Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Panelistka podzieliła uwarunkowania rozwoju handlu na zewnętrzne (odnoszące się do całej sfery handlu) i wewnętrzne. 

- Do zewnętrznych należą m.in. sytuacja ekonomiczna kraju, dynamika wskaźnika cen towarów i usług, dynamika sprzedaży detalicznej, zmiany w podaży produkcji oraz zmiany w preferencjach konsumenckich. Zauważamy, że mamy deflację, to trudna sytuacja dla handlu. Dynamika sprzedaży żywności jest mniejsza niż np. artykułów nieżywnościowych czy gastronomicznych. Można się więc otworzyć na nowe obszary. Cykl życia produktu jest dzisiaj krótszy. Co to oznacza dla handlu? Pracę na większej liczbie SKU, a tym samym konieczność optymalizacji. Wzrasta też ryzyko nietrafionych zakupów, należy zadbać o logistykę, by produkty były świeże. Odnośnie zmian w preferencjach konsumentów - tu od dłuższego czasu sporo się dzieje: mamy wzrost liczby konsumentów w wieku 50+, którzy chętniej kupują blisko domu. Z drugiej strony młode pokolenie, chętnie korzystające z e-handlu czy m-handlu. Do tego dodajmy korzystne wyniki sektora gastronomicznego - kupujący oczekują gotowych, półprzetworzonych produktów. Zwiększa się także rola asortymentu usług w handlu - wyjaśniła Urszula Kłosiewicz-Górecka. 

Ekspertka zauważyła także, że od kilku lat nie zmniejszyła się liczba sklepów o powierzchni do 100 mkw. - Ogólnie liczba sklepów się zmniejsza, ale formaty do 100 mkw. trwają. Oczywiście jedne sklepy upadają, ale w ich miejscu pojawiają się nowe. To korzystna tendencja, bo są to przecież klienci sektora hurtowego. Dynamicznie wzrasta liczba sklepów franczyzowych, które są odpowiedzią na konkurencję na rynku, głównie ze strony dyskontów. Małe sklepy muszą brać udział w takich systemach pod uwagę. W ostatnich latach (2011-15) wrosła również liczba sklepów wyspecjalizowanych (rybne, mięsne, winiarskie) kosztem placówek ogólnospożywczych. Specjalizacja jest więc szansą w wielu obszarach - podkreśliła Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Panelistka zwróciła także uwagę na rolę technologii informacyjnych i komunikacyjnych w handlu. 
– One zmieniają handel i podejście konsumentów, a to wpływa na zmianę sposobu zarządzania firmami. Informacja jest kluczowa dla utrzymania się na rynku - uważa ekspertka. I dodaje: - Propozycje nowych regulacji bardzo silnie wpływają na zachowania przedsiębiorstw, rodzą niepewność, a powstrzymywanie się od działań samo w sobie jest złe.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9055

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.