Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

VII FRSiH: Franczyza – nakarmi gigantów czy uratuje niezależny handel?

Autor: www.dlahandlu.pl 20 października 2014 10:15

VII FRSiH: Franczyza – nakarmi gigantów czy uratuje niezależny handel?

Szacuje się, że w Polsce działa 20-25 tys. sklepów spożywczych we franczyzie. Tylko w ubiegłym roku w tym segmencie pojawiło się łącznie 18 nowych systemów. Jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed branżą jest zatem wykreowanie marki, którą konsument będzie rozpoznawał i wiedział czym wyróżnia się na rynku - wynika z debaty o franczyzie, która odbyła się podczas VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- Handel tradycyjny od 20 lat jest pod silną presją handlu nowoczesnego. Przez ostatnie lata jego udział utrzymuje się jednak na wysokim poziomie - podkreśliła Agnieszka Gosiewska, retailer services director Nielsen.
Według danych Nielsena, 48 proc. sprzedaży produktów spożywczych generują sklepy spożywcze o powierzchni mniejszej niż 300 mkw. Ich liczba jednak systematycznie spada. W 2009 r. było ich 91, rok później 89, dwa lata później 86, w 2012 r. - 84, a rok temu tylko 80.
Spadek spowodowany jest głównie dynamicznym wzrostem liczby dyskontów w naszym kraju - w 2009 r. było ich 1917, a w 2013 już 3033. Wchodzą one w lokalizacje osiedlowe i stają się konkurencją dla sklepów małoformatowych.

Ponad 20 tys. sklepów spożywczych we franczyzie

Jak podaje Nielsen, polski konsument odwiedza w ciągu miesiąca 4 różne sieci, a konkretny sklep odwiedza co 2-3 dni. Najważniejsze podczas zakupów są dla niego 3 czynniki: dogodna lokalizacja, świeża żywność i „value for money" (stosunek jakości do ceny).
- Polski konsument jest bardzo nielojalny. Może być lojalny wobec promocji, ale nie wobec konkretnej marki - podkreśla Agnieszka Gosiewska.
Coraz większe znaczenie na rynku zyskuje segment modern conveniene, który zastępuje powoli tradycyjny sklep. Więcej miejsca przeznacza się w nim na świeżą żywność, a dostępny asortyment wystarcza na przygotowanie kolacji i posiłków następnego dnia. Rozwój konceptu w Polsce następuje poprzez rozwój systemów franczyzowych takich sieci jak: abc, Delikatesy Centrum, Groszek, Fresh Market, Małpka Express, Lewiatan, Żabka, Carrefour Express, Nasz Sklep, Intermarche, Chata Polska, Top Market i Odido.
Według raportu Profit System, w ubiegłym roku w sektorze spożywczym pojawiło się łącznie 18 nowych systemów franczyzowych.
Jako największe zalety bycia w systemie przedsiębiorcy wskazują: promocje - 33 proc., reklama/marketing/rozpoznawalność marki - 31 proc., korzystne ceny - 28 proc., zaopatrzenie sklepu/zapewnienie asortymentu - 22 proc., pomoc w prowadzeniu sklepu - 16 proc., rabaty/upusty - 7 proc., oraz gazetki reklamowe - 6 proc.
Szacuje się, że w Polsce jest obecnie 20-25 tys. sklepów spożywczych działających w modelu franczyzowym.
Z drugiej strony polski handel ceni sobie niezależność.
Wśród odpowiedzi dlaczego przedsiębiorcy nie rozważają przystąpienia do systemu najczęstsze odpowiedzi to: cenię sobie niezależność - 57 poc., więcej zysków zostaje w mojej kieszeni - 25 proc., profil mojego sklepu nie pasuje do systemu franczyzowego - 16 proc. oraz klienci bardziej ufają mi, niż marce franczyzowej - 9 proc.
Jak wskazuje Agnieszka Gosiewska z firmy Nielsen, 55 proc. sklepów, które przystąpiły do systemu deklaruje, że notuje wzrost obrotów.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,98

  • Śr

    7,93

  • Min

    4,95

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.