VIII FRSiH: Zajdą zmiany w procesie integracji handlu hurtowego

Autor: dlahandlu.pl 5 listopada 2015 18:45

VIII FRSiH: Zajdą zmiany w procesie integracji handlu hurtowego Urszula Kłosiewicz-Górecka, fot. Żelazna Studio

- Liczba przedsiębiorstw hurtowych to około 268 tys. firm, czyli ponad 27 proc. podmiotów handlowych, z których około 16 proc. to hurtownie spożywcze. Przedsiębiorstwa te działają w bardzo silnej konkurencji, zarówno miedzy sobą, jak i na poziomie różnych formatów. Konkurują także z sieciami handlowymi, które tworzą własne centra dystrybucyjne i omijają hurtownie w dostawach. Coraz mniej jest także  na rynku małych sklepów, czyli głównych odbiorców hurtowni - mówiła na sesji "Rynek dystrybucji. Sektor hurtowej sprzedaży żywności w decydującej fazie przebudowy" podczas VIII Forum Rynku Spożywczego i Handlu Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zakładu Rynku Usług, Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur.

Jej zdaniem handel hurtowy nadal jest rozdrobniony, ale zachodzą pozytywne zmiany. - Większość obrotów w handlu hurtowym realizują małe i średnie przedsiębiorstwa. W detalu jest odwrotnie. Mikro i małe firmy hurtowe najszybciej reagują na zmiany na rynku - mówiła ekspertka.

Podkreśliła również, że hurtowy handel to przede wszystkim magazyny i transport. – Zmniejsza się liczba przedsiębiorstw, które mają tylko jeden magazyn, a rośnie dynamicznie grupa tych, której mają więcej takich przestrzeni. To naturalne, bo dla małych hurtowni szansą jest integracja przedsiębiorstw. Szansą jest także wzrost liczby sklepów specjalistycznych - trzeba się specjalizować w oparciu o aktualne trendy, związane m.in. ze zdrową żywnością. Motorem rozwoju dla małych firm będzie również dynamiczna ekspansja sklepów convenience  - uważa Kłosiewicz-Górecka.

Oprócz mikro i małych hurtowni ekspertka wyróżniła również tzw. hurtownie aktywne, samoobsługowe (cash&carry) oraz obsługujące handel elektroniczny (e-handel). - Hurtownie aktywne to bardzo zróżnicowana grupa firm, które powinny rozwijać usługi, konsolidować się i budować silne relacje z detalem, zwłaszcza w obliczu rozwoju sieci franczyzowych. Firmy te powinny inwestować w logistykę, czyli obniżyć koszty magazynowania i transportu - mówiła.

Hurtownie samoobsługowe to przede wszystkim Eurocash, Makro oraz Selgros.  - Lider, czyli Eurocash, połączył cash&cary z rozwojem sieci franczyzowych, zapewniając większą konkurencyjność małym i średnim sklepom. Szansą dla tego typu hurtowni jest także zaopatrywanie sektora horeca i włączania się w obszar konsolidacji.  Dla hurtowni obsługujących handel internetowy najważniejsza jest sprawna logistyka. Ma ona kluczowe znacznie zwłaszcza przy żywności. Wzrośnie też zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe - dodała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Podsumowując ekspertka podkreśliła, że zajdą zmiany w procesie integracji. - Nastąpi zacieśnienie współpracy w łańcuchu dostaw, widoczny będzie dalszy rozwój marek własnych. Nowoczesne technologie pomogą w problemach związanych z logistyką i e-handlem. Na ile będą istotne? Czy dystrybutorzy będą bardziej logistykami czy detalistami? - zastanawiała się panelistka.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,99

  • Śr

    5,52

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.