Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

W Polsce jest prawie 355 tys. sklepów. Wzrosła liczba placówek z kapitałem zagranicznym

Autor: www.dlahandlu.pl 1 października 2015 09:25

W Polsce jest prawie 355 tys. sklepów. Wzrosła liczba placówek z kapitałem zagranicznym fot. shutterstock

Na koniec 2014 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła prawie 355 tys. i była o 0,3%
wyższa niż przed rokiem. Powierzchnia sprzedażowa sklepów również wzrosła (o 3,4%) i stanowiła wielkość ok. 34 964 tys. mkw. Wzrost powierzchni zanotowano w sklepach we wszystkich przedziałach powierzchniowych - wynika z najnowszych danych GUS.

Największy przyrost powierzchni w mkw. zaobserwowano zarówno w sklepach o wielkości 99 mkw. i mniej (prawie o 690 tys. mkw.), jak i tych z przedziału 400-999 mkw. (o ok. 240 tys. m kw.). W obu tych przedziałach wzrost powierzchni wyniósł 4,6 mkw.

Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych największy wzrost liczby sklepów zaobserwowano w kategorii supermarketów (o 4,8 mkw.), jednak wzrost ten nie był już tak intensywny jak w ostatnich latach. W porównaniu z 2013 r. liczba hipermarketów wzrosła nieznacznie (o 0,2%).

W 2014 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety
i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 24,2% i był o 0,6 p. proc. wyższy niż przed rokiem.

W 2014 r. na jeden sklep przypadało średnio 108 osób, podczas gdy w 2013 r. było
to odpowiednio 109 osób.

W grupie przedsiębiorstw, w których liczba pracujących wynosi powyżej 9 osób liczba sklepów
należących do firm z kapitałem zagranicznym zwiększyła się w 2014 r. o 4,3 %, a powierzchnia
sprzedażowa o 0,8%. Średnia powierzchnia sklepów przedsiębiorstw zagranicznych wyniosła 635,6 mkw. (odpowiednio w sklepach przedsiębiorstw własności prywatnej krajowej – 177,5 mkw.). Natomiast udział powierzchni sklepów z kapitałem zagranicznym w powierzchni ogółem obniżył się o 0,7 p. proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

W 2014 r. według wstępnych danych udział handlu w produkcie krajowym brutto wyniósł
17,0% i był o 0,1 p. proc. wyższy niż przed rokiem.

Średnia marża zrealizowana w 2013 r. przez jednostki handlowe (zaklasyfikowane do sekcji G -
Handel, naprawa pojazdów samochodowych) wyniosła 16,7% i była na tym samym poziomie co w roku ubiegłym. Najwyższe marże wyrażone w procentach pozyskiwane były przez przedsiębiorstwa handlu detalicznego, a zróżnicowanie poziomu zrealizowanych marż uzależnione było od rodzaju działalności przedsiębiorstw.

W handlu detalicznym zakupów towarów dokonywano głównie bezpośrednio u producentów
i wytwórców krajowych (ok. 57%), rzadziej u hurtowników (nieco ponad 28%), odnotowano
także nieznaczny wzrost udziału zakupów bezpośrednio z importu do prawie 14%.

W 2014 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe
i niehandlowe wyniosła 704,8 mld zł i była o 2,8% wyższa niż przed rokiem. W punktach sprzedaży
detalicznej wartość sprzedanych towarów wyniosła 677,1 mld zł (wzrost o 2,6%), z tego wartość żywności i napojów bezalkoholowych - 165,8 mld zł (spadek o 0,4%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych - 54,5 mld zł (spadek o 0,2%) i towarów nieżywnościowych - 456,7 mld zł (wzrost o 4,1%). W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna wyniosła 27,8 mld zł (wzrost o 8,2%).

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9562

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 565497

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.