W Polsce jest prawie 361 tys. sklepów, na jedną placówkę przypada 107 osób

Autor: dlahandlu.pl na podstawie danych GUS 3 października 2016 10:46

W Polsce jest prawie 361 tys. sklepów, na jedną placówkę przypada 107 osób fot. shutterstock

Na koniec 2015 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła prawie 361 tys. i była o 1,7 proc. wyższa niż przed rokiem. Powierzchnia sprzedażowa sklepów również wzrosła (o 3,5 proc.) i stanowiła wielkość ok. 36 189 tys. mkw. - wynika z danych GUS.

Wzrost powierzchni zanotowano w sklepach we wszystkich prezentowanych przedziałach powierzchniowych. Największy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano w sklepach z przedziału wielkości 100-399 mkw. (o 5,3%), oraz w sklepach z przedziału 400-999 mkw. (o 4,9%).

W układzie regionalnym najwyższy procentowy wzrost powierzchni sprzedażowej w przedziale 100-399 mkw. miał miejsce w sklepach w województwach: kujawsko-pomorskim (o 12,7 proc.) i lubelskim (o 7,1 proc.). Wśród sklepów z przedziału wielkości 400-999 mkw. najwyższy (ok. 9,5 proc.) wzrost powierzchni sprzedażowej odnotowano w województwach: kujawsko-pomorskim i podkarpackim.
W 2015 r. na jeden sklep przypadało średnio 107 osób, podczas gdy w 2014 r. było to odpowiednio 108 osób.

W 2015 r. odnotowano wzrost liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim, w wyniku czego na jeden sklep tych kategorii przypadało średnio 5130 osób, podczas gdy w 2014 r. było to odpowiednio 5418 osób.

W układzie regionalnym najwięcej ludności przypadającej na 1 supermarket i hipermarket odnotowano w województwie świętokrzyskim (7103 osób, wobec 7797 osób w roku poprzednim), najmniej zaś osób – odpowiednio 3785 – w województwie lubuskim, gdzie w roku 2014 było to 3865 osób.

W 2015 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 24,6% i był o 0,4 p. proc. wyższy niż przed rokiem.

Wyszacowana w 2015 r. liczba 361 tys. sklepów prowadzona była przez 292 tys. przedsiębiorstw. Największą część podmiotów gospodarczych posiadających sklepy stanowiły przedsiębiorstwa prowadzące do 2 sklepów, ich udział w roku 2015 wyniósł aż 97,9% i pozostał na zbliżonym poziomie do roku poprzedniego. W odniesieniu do pozostałych prezentowanych przedziałów podmiotów gospodarczych według liczby posiadanych sklepów największy wzrost liczebności odnotowano w grupie przedsiębiorstw prowadzących 101-200 sklepów (o 9,3 proc. wobec spadku o 2,3  proc. przed rokiem) oraz w przedziale 51-100 sklepów (o 5,9 proc. wobec wzrostu o 2,4 proc. odnotowanego w roku poprzednim). Zmniejszyła się liczba przedsiębiorstw prowadzących 3-10 sklepów (o 1,5 proc. w porównaniu ze spadkiem o 3,3 proc. zaobserwowanym w 2014 r.).



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,00

  • Śr

    3,12

  • Min

    2,71

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7834

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 549754

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.