W Polsce jest prawie 361 tys. sklepów, na jedną placówkę przypada 107 osób

Autor: dlahandlu.pl na podstawie danych GUS 3 października 2016 10:46

W Polsce jest prawie 361 tys. sklepów, na jedną placówkę przypada 107 osób fot. shutterstock

Na koniec 2015 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła prawie 361 tys. i była o 1,7 proc. wyższa niż przed rokiem. Powierzchnia sprzedażowa sklepów również wzrosła (o 3,5 proc.) i stanowiła wielkość ok. 36 189 tys. mkw. - wynika z danych GUS.

Wzrost powierzchni zanotowano w sklepach we wszystkich prezentowanych przedziałach powierzchniowych. Największy procentowy przyrost powierzchni sprzedażowej zaobserwowano w sklepach z przedziału wielkości 100-399 mkw. (o 5,3%), oraz w sklepach z przedziału 400-999 mkw. (o 4,9%).

W układzie regionalnym najwyższy procentowy wzrost powierzchni sprzedażowej w przedziale 100-399 mkw. miał miejsce w sklepach w województwach: kujawsko-pomorskim (o 12,7 proc.) i lubelskim (o 7,1 proc.). Wśród sklepów z przedziału wielkości 400-999 mkw. najwyższy (ok. 9,5 proc.) wzrost powierzchni sprzedażowej odnotowano w województwach: kujawsko-pomorskim i podkarpackim.
W 2015 r. na jeden sklep przypadało średnio 107 osób, podczas gdy w 2014 r. było to odpowiednio 108 osób.

W 2015 r. odnotowano wzrost liczby supermarketów i hipermarketów w porównaniu z rokiem poprzednim, w wyniku czego na jeden sklep tych kategorii przypadało średnio 5130 osób, podczas gdy w 2014 r. było to odpowiednio 5418 osób.

W układzie regionalnym najwięcej ludności przypadającej na 1 supermarket i hipermarket odnotowano w województwie świętokrzyskim (7103 osób, wobec 7797 osób w roku poprzednim), najmniej zaś osób – odpowiednio 3785 – w województwie lubuskim, gdzie w roku 2014 było to 3865 osób.

W 2015 r. szacowany udział wartości sprzedaży realizowanej łącznie przez supermarkety i hipermarkety w sprzedaży detalicznej w sklepach i na stacjach paliw stanowił 24,6% i był o 0,4 p. proc. wyższy niż przed rokiem.

Wyszacowana w 2015 r. liczba 361 tys. sklepów prowadzona była przez 292 tys. przedsiębiorstw. Największą część podmiotów gospodarczych posiadających sklepy stanowiły przedsiębiorstwa prowadzące do 2 sklepów, ich udział w roku 2015 wyniósł aż 97,9% i pozostał na zbliżonym poziomie do roku poprzedniego. W odniesieniu do pozostałych prezentowanych przedziałów podmiotów gospodarczych według liczby posiadanych sklepów największy wzrost liczebności odnotowano w grupie przedsiębiorstw prowadzących 101-200 sklepów (o 9,3 proc. wobec spadku o 2,3  proc. przed rokiem) oraz w przedziale 51-100 sklepów (o 5,9 proc. wobec wzrostu o 2,4 proc. odnotowanego w roku poprzednim). Zmniejszyła się liczba przedsiębiorstw prowadzących 3-10 sklepów (o 1,5 proc. w porównaniu ze spadkiem o 3,3 proc. zaobserwowanym w 2014 r.).


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9201
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane