We wrześniu mniej transakcji w małym handlu. Obroty formatu wyższe dzięki wódce

Autor: dlahandlu.pl 16 października 2017 11:17

We wrześniu mniej transakcji w małym handlu. Obroty formatu wyższe dzięki wódce Fot. Shutterstock.com

Jak pokazują dane CMR, we wrześniu 2017 r. obroty sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. były o 2,7 proc. wyższe niż rok wcześniej, mimo iż liczba transakcji spadła w tym czasie o 6,5 proc.

Ze względu na chłodny i deszczowy wrzesień w sklepach spożywczych małego formatu odnotowano aż o 12 proc. transakcji mniej niż w ciepłym sierpniu. Całkowita wartość sprzedaży spadła w ujęciu mdm o ponad 10 proc.

W równaniu z poprzednim miesiącem największe spadki odnotowały właśnie kategorie, których sprzedaż jest mocno skorelowana z pogodą, takie jak lody (wydatki na nie były aż o 70% niższe niż w sierpniu), piwo (spadek o 22%) i napojów z wodą butelkowaną na czele (jej sprzedaż była o niemal 40% niższa niż w sierpniu). Wszystkie te kategorie gorzej wypadły również w porównaniu z ubiegłorocznym wrześniem – liczba paragonów z piwem była we wrześniu 2017 r. o 6% niższa niż rok temu. Jeszcze bardziej, bo aż o 20%, spadła liczba transakcji zakupu wody, a po napoje gazowane sięgnęło o 14% mniej klientów niż rok wcześniej.

Jedną z kategorii, które w największym stopniu przyczyniły się do wzrostu obrotów w ujęciu rok do roku, były wódki. Szczególnie duże wzrosty zaraportowano dla wariantów smakowych – we wrześniu klienci sklepów małoformatowych wydali na ten rodzaj alkoholu prawie o 20% więcej niż przed rokiem. Inne kategorie, które odnotowały wzrost w ujęciu wartościowym, to m.in. tytoń (o 10% więcej niż rok wcześniej), drożejące masło i mix maślany, a także wina stołowe i większość rodzajów słodkich i słonych przekąsek. Niższe niż przed rokiem temperatury sprawiły, że klienci sklepów małoformatowych rzadziej sięgali po lody, do ich łask wróciły natomiast inne rodzaje słodkości. We wrześniu 2017 r. na ciastka przeznaczali oni o 15% więcej niż rok temu, a wydatki na czekolady były o 9% wyższe niż przed rokiem. Deszcz i chłód przyczyniły się również do tego, że we wrześniu 2017 r. wzrosła zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba paragonów z herbatami (wzrost liczby transakcji o 9% w porównaniu z wrześniem 2016 r.), miody (wzrost o 31%), a także środki na przeziębienie i grypę.

Początek roku szkolonego to zwykle czas, kiedy w sklepach małoformatowych wyraźnie rośnie popyt na słodycze, które można wrzucić do tornistra jako uzupełnienie drugiego śniadania, takie jak batony (we wrześniu klienci wydali na nie o 30% więcej niż w sierpniu), wafelki oraz rogaliki.

We wrześniu 2017 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych wyniosła 13,02 zł, o 1,4% więcej niż w sierpniu br. i o 10% więcej niż we wrześniu 2016 r.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    4,07

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8792

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 584697

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.