Wyroby tytoniowe ze starymi banderolami mogą być w obrocie tylko do 28 lutego

www.portalspozywczy.pl 28 stycznia 2015 09:27

Ministerstwo Finansów podjęło decyzję o niepodnoszeniu stawek podatku akcyzowego dla papierosów w 2015 r. Wzrośnie jednak opodatkowanie cygar i cygaretek - to wynik zmian w sposobie naliczania akcyzy. Mimo braku podwyżki akcyzy dla papierosów, nie zmieniają się zasady obrotu wyrobami akcyzowymi. Nie będzie można sprzedawać bez ograniczeń wyrobów wyprodukowanych w 2014 r.

Banderole umieszczone na paczkach papierosów „stare" od „nowych" odróżnia data widniejąca na znaku akcyzowym (rok produkcji 2014 i 2015). Wyroby tytoniowe ze starymi znakami banderol mogą być w obrocie handlowym tylko do 28 lutego br. Dotyczy to zarówno sprzedaży wyrobów przez producentów i importerów do hurtu i bezpośrednio do detalu, a także przez detalistów do odbiorców końcowych. Od 1 marca 2015 r. produkty ze starą banderolą będą mogły zostawać w obrocie tylko z nową tzw. banderolą legalizacyjną. Należy tu wspomnieć, że za sprzedaż wyrobów z banderolą 2014 r. grozi grzywna w wysokości od 10 do 720 stawek dziennych (od 53 zł do 38 160 zł).

To oznacza realne straty. Dlatego detaliści powinni więc odpowiednio zarządzać zapasem wyrobów z banderolą 2014, aby sprzedać je przed końcem lutego 2015 r. Po tym terminie mogą być oferowane jedynie z banderolą legalizacyjną, Kosztuje ona 1,30 zł na paczkę papierosów. Aby je móc kupić, należy na koniec lutego dokonać spisu z natury i w ciągu trzech dni dostarczyć listę wyborów z banderolą 2014 do Urzędu Celnego. Następnie detalista powinien wysłać (e-mailem, faksem) zapotrzebowanie na banderole legalizacyjne do Ministerstwa Finansów, a w Urzędzie Celnym, właściwym dla miejsca prowadzenia działalności złożyć wniosek o sprzedaż banderol i ustalić termin odbioru. Banderole legalizacyjne należy nakleić na stare oznaczenia, i sporządzić protokół, wyszczególniając w nim ile banderol zostało nałożonych, a ile zniszczonych w trakcie czynności.

Przeczytaj także:

Jak widać legalizacja wyrobów przez detalistów jest kłopotliwa, i wiąże się z dodatkowymi czynnościami i kosztami. Detaliści mogą zrezygnować z tej procedury i zniszczyć papierosy z taką banderolą, i odpisać sobie to w koszty. Z tego powodu część z nich może powstrzymywać się w 2015 r. od zakupu papierosów wyprodukowanych w poprzednim roku obrotowym (opatrzonych starą banderolą na 2014 r.), obawiając się, że nie sprzedadzą ich w wyznaczonym terminie. Powołują się przy tym na negatywne doświadczenia z zeszłych lat. Inni rezygnują z zakupów w ogóle - deklarując, że zrobią je, jak wyprzedadzą papierosy ze starą banderolą. Aby ten proces przyspieszyć w trudnym przejściowym okresie należy zadbać o lepszą ekspozycję wyrobów, np. za pomocą cenówek (wyroby z banderolą 2014 są tańsze).

Do końca lutego pozostało około 5 tygodni, jest to więc bezpieczny okres na sprzedaż produktów z banderolą 2014. Wstrzymanie zamówień może doprowadzić do braku zatowarowania produktów, co może skutkować odpływem konsumentów, którzy mogą szukać papierosów swoich marek u konkurencji. Dlatego w tym trudnym przejściowym okresie detaliści mogą liczyć na pomoc przedstawicieli handlowych BAT Trading Polska w zarządzaniu zapasami. W 2013 r. firma wdrożyła w Polsce bezpośredni system sprzedaży produktów do punktów detalicznych, w ramach którego zatrudniła dodatkowo 500 osób w całej Polsce. Dzięki częstym i regularnym wizytom przedstawiciele BAT mogą pomóc w zdefiniowaniu odpowiedniego zamówienia na bazie dotychczasowych zakupów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
KOMENTARZE  
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    27,80

  • Śr

    17,66

  • Min

    12,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9191

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.