Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Wzrosła wartość transakcji w małych sklepach. To efekt niedzieli bez handlu?

Autor: dlahandlu.pl 18 kwietnia 2018 11:11

Wzrosła wartość transakcji w małych sklepach. To efekt niedzieli bez handlu? fot. Shutterstock

Jak pokazują dane CMR, w marcu 2018 r. liczba transakcji zaraportowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18 proc. wyższa niż w lutym 2018 r., a całkowita wartość sprzedaży zwiększyła się o 23 proc. Wzrost ten wynikał nie tylko z większej liczby dni (marzec był o 3 dni dłuższy niż luty), ale też ze zwiększonych zakupów związanych z przygotowaniami do Wielkanocy. W ujęciu rok do roku obroty sklepów małego formatu zwiększyły się o niemal 9 proc., mimo iż liczba transakcji spadła o 7 proc. – mówi Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Pogoda (mroźny początek i środek miesiąca) nie zachęcała klientów do wychodzenia z domu i nie sprzyjała impulsowym zakupom piwa, lodów czy napojów. Dodatkowo w minionym miesiącu polscy konsumenci musieli zacząć dostosowywać swoje zachowania zakupowe do nowych przepisów ograniczających handel w niedzielę. 

Jak pokazują dane CMR, w dwóch tygodniach z zakazem w handlu w niedzielę sklepy małoformatowe odnotowały wzrost zarówno liczby transakcji, jak i obrotów w porównaniu z poprzednimi tygodniami, jednak w dużym stopniu przyczyniło się do tego chwilowe ocieplenie, które nadeszło po fali mrozów.

Duży wpływ na zawartość marcowego koszyka w sklepach małoformatowych miała Wielkanoc, która w tym roku obchodzona była wprawdzie 1 kwietnia, ale wszelkie przedświąteczne zakupy były dokonywane właśnie marcu, dlatego w tym miesiącu w ujęciu rdr odnotowano wzrost większości kategorii typowo świątecznych.

W marcu klienci sklepów małoformatowych wydali na przyprawy i dodatki kulinarne aż o 36% więcej niż w przed rokiem, natomiast wartość sprzedaży zup, a także na przetworów warzywnych wzrosła o 27%. Liczba paragonów, na których pojawiał się majonez, była o 40% wyższa niż w marcu 2016 r. Jeszcze większe wzrosty odnotowano dla chrzanu – w marcu br. sięgnęło po niego niemal dwa razy więcej klientów niż przed rokiem i prawie trzy razy więcej niż w lutym 2018 r. Przed Wielkanocą do koszyków częściej trafiały też słodycze, szczególnie takie, które świetnie nadają się na drobny upominek – w marcu 2017 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na figurki czekoladowe były o 250% wyższe niż przed rokiem, sprzedaż pralin czekoladowych zwiększyła w tym czasie o 24% , a sprzedaż pianek w czekoladzie aż o 40%. Większym zainteresowaniem cieszyły się też wódki czyste i smakowe (wartość ich sprzedaży była odpowiednio o 8 i 12% wyższa niż w marcu 2017 r.), spadła natomiast sprzedaż piwa. 

Z danych CMR wynika, że w marcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 14,9 zł, czyli niemal o 4% więcej niż miesiąc wcześniej. W ujęciu rok do roku średnia wartość koszyka zwiększyła się o 16%.  Wpływ na to miały podwyżki cen żywności, ale także większa liczba produktów wkładana do koszyka tuż przed świętami oraz mniejsza liczba drobnych transakcji dotyczących zakupów produktów impulsowych, takich jak piwo czy lody.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9038

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.