X FRSiH: Siłą przedsiębiorstw hurtowych jest siła ich odbiorców

Autor: dlahandlu.pl 8 listopada 2017 12:44

– Sprzedaż artykułów FMCG stanowi mały kawałek handlu hurtowego. Wartość tej sprzedaży to około 163 mld zł, a generują ją głównie mikro i małe firmy. Małe przedsiębiorstwa podlegają bardzo silnej konkurencji, mają coraz mniej odbiorców na skutek zmniejszającej się liczby niezależnych sklepów i, siłą rzeczy, słabą pozycję wobec dostawców. To firmy o niskiej rentowności, aż 82 proc. z nich boi się nieterminowanych płatności, a połowa już ma kłopoty z płynnością finansową – mówiła Urszula Kłosiwicz-Górcka, profesor w Zakładzie Rynku Usług, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur podczas debaty ,,Nowa wizja dystrybucji - możliwe scenariusze dla kanału hurtowego'' na X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Podkreśliła, że na rynku mamy także prężnie działające, aktywne firmy. W tym sektorze jest wiele wyzwań, są akwizycje i ekspansja w kierunku budowania relacji z detalem. – Siła tych przedsiębiorstw jest siłą ich odbiorców, silny detal niezależny wzmocni hurt – wyjaśniła Urszula Kłosiewicz-Górecka.
Scharakteryzowała też format cash&carry. – Głównym graczem jest Eurocash, który ma 26 proc, udziałów w rynku hurtowym. Mamy też w Polsce firmę Makro, która mocno zredefiniowała biznes, nastawiając się na rynki lokalne i gastronomię oraz sieć hurtowni Selgros, także stawiającą na segment Horeca oraz niezależnych detalistów. Jeśli chodzi o rynki hurtowe, to wpisują się one w to, co dzieje się za granicą: harmonijny rozwój, koncentracja na artykułach świeżych, wspierają rynki lokalne, rozwijają także eksport. Rynki integrują się również z producentami i detalem oraz inwestują w nowe technologie, co sprawia, że zmienia się wizerunek tych miejsc. Czynnikami ich sukcesu są: doskonała lokalizacja, nowoczesna infrastruktura, portfolio usług dla dostawców i odbiorców. Mogą zmierzać w kierunku centrów handlu hurtowego i integracji – oceniała profesor IBRKiK.

Jako główne determinanty rozwoju handlu hurtowego, ekspertka wskazała zmiany w potrzebach i preferencjach konsumentów (trend kupowania blisko domu, stała pula wydatków na żywność, demografia, trend prozdrowotny), zmiany w handlu detalicznym (silna konkurencja cenowa i promocyjna, zahamowanie trendu zamykania małych, niezależnych sklepów) oraz rozwój nowych technologii. – Tu widzę duże, pozytywne konsekwencje dla handlu. Technologie pozwolą poznawać konsumenta na bieżąco, co ma przełożenie na zarzadzanie firmą, da możliwość optymalizacji i automatyzacji niektórych procesów handlowych. To będzie wyzwanie dla hurtu, ale trzeba będzie się w to wpisać, nie ma ucieczki od omnichannel – skonstatowała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jako możliwe scenariusze dla rozwoju hurtu w Polsce wskazała m.in.: dalszą, przemyślaną konsolidację; silne relacje z detalem; poszukiwanie innowacyjnych formatów, posiadanie sieci partnerskich, franczyzowych, które zapewniają klientów i dają możliwości w negocjacjach; specjalizację; e-handel.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,49

  • Śr

    1,59

  • Min

    0,87

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8658

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.