X FRSiH: Siłą przedsiębiorstw hurtowych jest siła ich odbiorców

Autor: dlahandlu.pl 8 listopada 2017 12:44

– Sprzedaż artykułów FMCG stanowi mały kawałek handlu hurtowego. Wartość tej sprzedaży to około 163 mld zł, a generują ją głównie mikro i małe firmy. Małe przedsiębiorstwa podlegają bardzo silnej konkurencji, mają coraz mniej odbiorców na skutek zmniejszającej się liczby niezależnych sklepów i, siłą rzeczy, słabą pozycję wobec dostawców. To firmy o niskiej rentowności, aż 82 proc. z nich boi się nieterminowanych płatności, a połowa już ma kłopoty z płynnością finansową – mówiła Urszula Kłosiwicz-Górcka, profesor w Zakładzie Rynku Usług, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur podczas debaty ,,Nowa wizja dystrybucji - możliwe scenariusze dla kanału hurtowego'' na X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Podkreśliła, że na rynku mamy także prężnie działające, aktywne firmy. W tym sektorze jest wiele wyzwań, są akwizycje i ekspansja w kierunku budowania relacji z detalem. – Siła tych przedsiębiorstw jest siłą ich odbiorców, silny detal niezależny wzmocni hurt – wyjaśniła Urszula Kłosiewicz-Górecka.
Scharakteryzowała też format cash&carry. – Głównym graczem jest Eurocash, który ma 26 proc, udziałów w rynku hurtowym. Mamy też w Polsce firmę Makro, która mocno zredefiniowała biznes, nastawiając się na rynki lokalne i gastronomię oraz sieć hurtowni Selgros, także stawiającą na segment Horeca oraz niezależnych detalistów. Jeśli chodzi o rynki hurtowe, to wpisują się one w to, co dzieje się za granicą: harmonijny rozwój, koncentracja na artykułach świeżych, wspierają rynki lokalne, rozwijają także eksport. Rynki integrują się również z producentami i detalem oraz inwestują w nowe technologie, co sprawia, że zmienia się wizerunek tych miejsc. Czynnikami ich sukcesu są: doskonała lokalizacja, nowoczesna infrastruktura, portfolio usług dla dostawców i odbiorców. Mogą zmierzać w kierunku centrów handlu hurtowego i integracji – oceniała profesor IBRKiK.

Jako główne determinanty rozwoju handlu hurtowego, ekspertka wskazała zmiany w potrzebach i preferencjach konsumentów (trend kupowania blisko domu, stała pula wydatków na żywność, demografia, trend prozdrowotny), zmiany w handlu detalicznym (silna konkurencja cenowa i promocyjna, zahamowanie trendu zamykania małych, niezależnych sklepów) oraz rozwój nowych technologii. – Tu widzę duże, pozytywne konsekwencje dla handlu. Technologie pozwolą poznawać konsumenta na bieżąco, co ma przełożenie na zarzadzanie firmą, da możliwość optymalizacji i automatyzacji niektórych procesów handlowych. To będzie wyzwanie dla hurtu, ale trzeba będzie się w to wpisać, nie ma ucieczki od omnichannel – skonstatowała Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Jako możliwe scenariusze dla rozwoju hurtu w Polsce wskazała m.in.: dalszą, przemyślaną konsolidację; silne relacje z detalem; poszukiwanie innowacyjnych formatów, posiadanie sieci partnerskich, franczyzowych, które zapewniają klientów i dają możliwości w negocjacjach; specjalizację; e-handel.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    2,77

  • Min

    0,00

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9343

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane