Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Zenon Daniłowski: Pogłoski o śmierci małego handlu i hurtu są przesadzone

www.portalspozywczy.pl 12 października 2016 19:00

Pogłoski o śmierci małego handlu i hurtu są przesadzone. Uważam, że rozwój sieci handlowych będzie miał swoje granice. Tak jak rozwój hipermarketów, które 15 lat temu królowały w naszym kraju. Dzisiaj to już przeszłość. Podobnie może być w przypadku produktów typu private label i sklepów, które je oferują. W dłuższej perspektywie nie widzę z ich strony dużego zagrożenia dla drobnych czy średnich producentów, a także dla drobnego handlu i gastronomii. W naturze człowieka jest poszukiwanie nowości, czegoś, co odbiega nieco od standardu. Ta ciekawość będzie nas prowadziła w inne miejsca niż sklepy wystawiające wystandaryzowane produkty- mówi Zenon Daniłowski, przewodniczący rady nadzorczej Praskiej Giełdy Spożywczej.

Zdaniem Zenona Daniłowskiego w Polsce prowadzenie małego sklepu na razie jest jeszcze na tyle zyskowne, że jest to sposób na życie dla wielu rodzin.

- W mojej ocenie rynki hurtowe mają perspektywy rozwoju. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze, na granicy miasta, gdzie kończy się ruch samochodów ciężarowych, musi istnieć swego rodzaju platforma, cross dock do przeładunku na mniejsze samochody, które będą dowoziły produkt bezpośrednio do sklepów, albo będą znajdowały się powierzchnie sprzedażowe typu cash and carry, gdzie różne podmioty będą mogły nabyć produkty FMCG. Z tego punktu widzenia rynki hurtowe są optymalnie zlokalizowane właśnie na obrzeżach dużych miast. Powinny więc rozwijać się jako centra kompletacji dostaw dla punktów sprzedaży detalicznej oraz HoReCa. Z drugiej strony, na terenie naszej giełdy jest duże bogactwo oferty. 2-3 tys. SKU, które proponują dyskonty, to za mało, by klient dobrze się czuł jeśli chodzi o wybór produktów. Praska Giełda Spożywcza oferuje ponad 100 tys. SKU, a nasi operatorzy nieustannie poszukują nowości i ciekawostek. Po trzecie rozwój rynku idzie w kierunku produktów świeżych, naturalnych, convenience, prozdrowotnych. Na giełdzie łatwiej jest pokazać takie produkty niż za pośrednictwem dużej sieci dyskontowej, bo koszty pokazania takich produktów są tam dużo wyższe. Te czynniki w moim odczuciu gwarantują rozwój giełdy na wiele lat, bo wpisują się w ogólny trend rozwoju rynku. Praska Giełda Spożywcza skraca łańcuch dystrybucji - dodaje Zenon Daniłowski.

Giełda ruszyła we wrześniu 1991 roku. 

- W tamtym czasie obserwowaliśmy wielkie zmiany w Polsce. Po pierwsze Polacy delektowali się wolnością a wszystko, co nie było zabronione, było dozwolone. W końcu lat 80-tych i początku lat 90-tych każdy Polak próbował swoich sił w biznesie. Była to bardzo aktywna postawa całej ówczesnej generacji 20- i 30- latków, którzy szukali dla siebie miejsca. Wiele osób odchodziło z pracy np. na uczelniach i w firmach państwowych i zaczynało działalność handlową. Biznes zaczynał się bardzo skromnie, wówczas nie było kapitału, tylko dobre pomysły. Zaczęliśmy działalność we wrześniu, a już na Boże Narodzenie byliśmy rozpoznawalnym podmiotem gospodarczym w Warszawie. Najbardziej dynamiczny okres rozwoju giełdy to lata 1991-1998. W 1994 roku na terenie Giełdy handlowało około 400 operatorów. To był ilościowy pik, który utrzymał się do roku 1998 - wspomina Daniłowski.

Całość: portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Karol 2016-10-13 14:10:14

    Doskonałe spojrzenie na rolę rynków hurtowych - czyli komplementacji dostaw: "Powinny więc rozwijać się jako centra kompletacji dostaw dla punktów sprzedaży detalicznej oraz HoReCa." Należy pamiętać że jeśli chodzi o zamówienia przyszłość jest w e-commerce jako kanale dotarcia do klientów hurtowych i zapewnienia im najlepszej obsługi. Przy obecnym rozwoju platform e-commercowych i własnych rozwiązań e-commercowych kupujący praktycznie nie ma potrzeby pojawiać się fizycznie na giełdzie hurtowej.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    13,49

  • Śr

    7,32

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9231

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.