Zmiany legislacyjne i biurokracja wyzwaniami dla MŚP

Autor: dlahandlu.pl 4 stycznia 2017 15:42

Mali i średni przedsiębiorcy uznali zmiany legislacyjne i zbyt wiele biurokracji za największe wyzwanie, które stoi przed ich firmami w 2017 roku. Aż 96 proc. małych i średnich przedsiębiorców postrzega zmiany podatkowe jako czynnik, który ma największy, pozytywny lub negatywny, wpływ na prowadzenie biznesu – tak wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę Sage.

Zmiany legislacyjne i zbyt wiele biurokracji zostały przez małych i średnich przedsiębiorców uznane za największe wyzwanie, któremu muszą sprostać w 2017 roku – uważa tak więcej niż co trzeci ankietowany (35%).

54% małych i średnich przedsiębiorców wskazuje zmiany podatkowe jako zdarzenie ekonomiczne, które ma największy negatywny wpływ na ich działalność biznesową. 42% odczuwa zaś te zmiany jako czynnik, który oddziałuje pozytywnie na prowadzone przez nich firmy.

Przedsiębiorcy lubią stabilność prawną, a tymczasem 2017 rok przyniósł wiele zmian - mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce, lidera na rynku dostawców oprogramowania dla biznesu. Od 1 stycznia 2017 r. obowiązkiem przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez jednolity plik kontrolny (JPK) zostały objęte małe i średnie przedsiębiorstwa. A to tylko jedna z nowości – dodaje.

Znowelizowana ustawa o VAT wprowadziła m.in. obowiązek składania deklaracji VAT w formie elektronicznej od stycznia 2017 r. pod groźbą sankcji administracyjnych. Niedochowanie formy elektronicznej grozi karą jak za wykroczenie skarbowe. Kolejną nowością jest powołanie do życia Krajowej Administracji Skarbowej, która zacznie działać 1 marca 2017 r. i będzie pilnować, by dochody podatkowe, należności celne i inne opłaty były realizowane prawidłowo. Proces digitalizacji i cyfryzacji kontaktów między administracją państwową a przedsiębiorstwami ma być kontynuowany poprzez planowane na koniec przyszłego roku uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur. Trwają także prace nad wprowadzeniem e-paragonów.

Polscy mali i średni przedsiębiorcy weszli w nowy rok pełni obaw dotyczących sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie – 53% z nich uważa, że polska gospodarka będzie mniej stabilna aniżeli 6 miesięcy temu, a 60% myśli tak o sytuacji gospodarczej na świecie. 53% ankietowanych przedsiębiorców twierdzi, że nie zmieniła swoich planów biznesowych z powodu obecnej sytuacji politycznej, uczyniło tak 17%. 30% przedstawicieli MŚP wstrzymuje się z decyzjami, ale rozważa zmianę planów.

41% przedsiębiorców uważa, że sektor MŚP nie jest w wystarczającym stopniu brany pod uwagę przy podejmowaniu decyzji politycznych i gospodarczych w Polsce. W jaki sposób rząd może ułatwić działalność firmom? Dla ponad połowy przedsiębiorców (57%) kluczowe jest udoskonalenie systemu podatkowego. Stabilne regulacje prawne są istotne dla 41% ankietowanych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Patryk 2017-01-09 10:36:24

    Największym wyzwaniem jest jednolity plik kontrolny. W mojej firmie muszę je tworzyć od stycznia tego roku i miałem duże obawy na początku, czy podołam. Dobrze, że symfonia sprawdza plik przed wysłaniem, więc jestem spokojniejszy.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.