Zapraszamy do zapoznania się z nową, rozbudowaną odsłoną portalu dlahandlu.pl, w której prezentujemy pełny obraz handlu: rynek, konsument, trendy w różnych branżach!

Redakcja

Znany krytyk o zaletach lokalnego handlu

Autor: Gazeta Wyborcza 29 października 2014 12:49

Na mieście trwa nawałnica wielkich sieci handlowych spod znaku insektów i płazów. Przejmują każdy lokal. Upychają swoje plastikowe kompaktowe sklepy nawet w pomieszczeniach, w których do niedawna mieściły się kioski z gazetami. A raz zagnieżdżone nie odpuszczają i stopniowo wyniszczają lokalny handel - pisze w "Gazecie Wyborczej" Maciej Nowak, teatrolog, krytyk teatralny i kulinarny.

Małe rodzinne sklepiki nie mają szans na przeżycie tego sąsiedztwa. Kuszą promocjami, intensywnie reklamują, na dostawcach wymuszają dumpingowe ceny. Jako klienci oczywiście to doceniamy, ale zazwyczaj nie myślimy o konsekwencjach. Rozmawiałem z właścicielką firmy, która w czwartym pokoleniu produkuje pumpernikiel: - Przeżyliśmy Piłsudskiego, przeżyliśmy Hitlera, przeżyliśmy Bieruta, Gomułkę, Gierka, Jaruzelskiego i Wałęsę. Nie przeżyliśmy Tuska. Wielka sieciówka wzięła od nas ogromną ilość towaru po zaniżonej cenie i z długim okresem płatności. Nie daliśmy rady.

Problem nie w tym, że pryncypialnie odrzucam sieciówki. To może wstydliwe wyznanie, ale chodzę do nich po tanie prosecco, wina, włoskie sery, owoce egzotyczne czy chemię. Nie znajdę jednak w nich tego, do czego przyzwyczaili mnie właściciele sklepiku z naprzeciwka. Nie znajdę, bo inna jest technologia handlu sieciowego, a inna - sąsiedzkiego kramiku. Nikt z robalem w logo nie wybierze się do małej masarni pod Warszawę po aromatyczne wędzonki i serdelki. Nikt nie zadba o słodkie, bardzo czerwone truskawki cavendish z zaprzyjaźnionej małej plantacji, które dostępne są również zimą w formie mrożonki. Owoce w marketach z zasady muszą być niesłodkie i niedojrzałe, bo inaczej sfermentowałyby podczas kilkudniowej drogi od producenta do każdego z kilkuset punktów sprzedaży. Gdy zabraknie sklepiku naprzeciwko, znikną domowe twarogi, czarnuszka na wagę, kotlety rybne oraz kilka odmian pomidorów, w tym gruntowe. Olej z pestek dyni nie będzie już kosztował 25 zł za butelkę, lecz 51 - tyle, ile we wszystkich hipsterskich sklepach w centrum. I nikt nie zaproponuje, że może przywieźć z hurtowni, co sobie tylko zażyczę - czytamy w "GW".

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    27,80

  • Śr

    17,59

  • Min

    12,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9038

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.