Analitycy: CCC w czwartym kwartale rozczarowało. Ten rok może być trudny dla spółki

Autor: dlahandlu.pl 19 lutego 2018 11:39

Zdaniem analityków DM BDM SA, wyniki CCC za czwarty kwartał 2017 roku były rozczarowujące. W tym roku wynikom spółki nie będzie sprzyjać wysoka baza sprzed roku oraz zakaz handlu w niedziele, a także presja płacowa.

Analitycy wydali zalecenie „redukuj” akcje CCC, a według ich wyceny papiery spółki są warte 236,7 zł. Zwracają oni uwagę, że od połowy stycznia walory CCC ulegają korekcie, która może się przedłużyć.

- W krótkiej perspektywie zwracamy uwagę na spodziewane rozczarowujące wyniki za czwarty kwartał 2017 r. Spółka zwiększyła przychody jedynie o ok. 20 proc. r/r, podobnie jak powierzchnię handlową. Sądzimy, że połączenie przeciętnej dynamiki obrotów, negatywnego rozkładu sprzedaży miesięcznej (zwiększenie wagi listopada i grudnia, które mają niższe marże niż październik) oraz presji ze strony kosztów (zwłaszcza w obszarze wynagrodzeń) przełożą się na symboliczny przyrost EBITDA r/r, co według nas jest rezultatem znacznie poniżej oczekiwań – oceniają analitycy.

Ich zdaniem, bardzo przeciętnie, zwłaszcza w kanale stacjonarnym, wypadł październik, który zwyczajowo generuje wysokie marże, ponieważ kolekcja sprzedawana jest w pełnych cenach. Z kolei listopad-grudzień wraz z realizowanymi promocjami mogły przynieść słabszą rentowność. - Zgodnie z raportami miesięcznymi zakładamy ok. 1,35 mld PLN przychodów (+20 proc. r/r), co oznacza, że tempo przyrostu w sklepach mogło być poniżej dynamiki otwarć nowej powierzchni – napisali analitycy w raporcie.

Natomiast sprzedaż za styczeń wypadła dosyć przeciętnie, bowiem CCC zaraportowało wzrost przychodów o ok. 21 proc. r/r, z czego tylko +10 proc. r/r w kanale stacjonarnym.

W dłuższej perspektywie wskazują oni na wysoką bazę dla sprzedaży miesięcznej w 2018 roku, co szczególnie dotyczy okresu marzec-wrzesień.

- Przeszkodą w wypracowywaniu wysokich dynamik może okazać się zakaz handlu w niedziele, który wejdzie w życie w marcu. Zwracamy też uwagę na presję ze strony kosztów, zwłaszcza w obszarze wynagrodzeń (rynek pracy jest bardzo wymagający i zapowiedzi obniżenia pensji/mkw. wydają się być trudne do zrealizowania) – wymieniają analitycy. I dodają, że niedziela odpowiada za ok. 13-15 proc. tygodniowej sprzedaży CCC.

Analitycy szacują, że w całym 2018 r. CCC wypracuje w ok. 5,15 mld PLN obrotów, co daje dynamikę rzędu 23 proc. r/r w ujęciu skonsolidowanym i +19 proc. r/r w obszarze sklepów.

- W przypadku marży brutto oczekujemy utrzymania poziomów z 2017 r. – z jednej strony wsparciem powinny być bieżące pułapy kursów walutowych oraz rosnący udział dywizji UE, a z drugiej efekt ten będzie rozmywany przez rosnący e-commerce. W obszarze kosztów okołosklepowych liczymy się ze wzrostem wynagrodzeń (w naszej ocenie zapowiadany przez zarząd spadek kosztów na mkw. jest mało realny przy bieżącej sytuacji na rynku pracy; tym bardziej, że m.in. w Polsce działa system premiowy powiązany z realizacją planów sprzedażowych). Tym samym prognozujemy, że EBITDA’18 wyniesie niecałe 680 mln PLN – czytamy w raporcie.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    7,70

  • Śr

    5,19

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8529

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane