PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Badanie: Polacy wydają coraz więcej na artykuły gospodarstwa domowego

Autor: dlahandlu.pl 15 maja 2019 13:00

Jeden z największych polskich operatorów logistycznych, ROHLIG SUUS Logistics, postanowił sprawdzić nawyki i zachowania Polaków kupujących duży sprzęt AGD przez internet. Przedstawione dane wskazują, że kupujemy coraz więcej droższego sprzętu. W porównaniu do ubiegłego roku średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o ponad 100 zł. I choć z roku na rok wydajemy w internecie coraz więcej, to wciąż znaczna część klientów jest przywiązana do płacenia za zakup gotówką.

Według danych Związku Pracodawców AGD APPLiA Polska pierwszy kwartał tego roku był dla producentów sprzętu AGD bardzo dobry. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku firmy sprzedały do dystrybucji o 6 proc. więcej dużych urządzeń AGD, a ich wartość była aż o 9 proc. wyższa.



Zdaniem ekspertów ROHLIG SUUS Logistics, motorem napędowym rynku jest zwiększenie popularności sprzedaży online. – Wartość rynku e-commerce dynamicznie rośnie. W tym roku ma ona osiągnąć 50 mld zł. Co ciekawe, Polacy przez internet chętnie kupują nie tylko odzież, książki czy bilety do kina, ale także droższe produkty, takie jak sprzęt AGD. Widać to w liczbie realizowanych przez nas dostaw sprzętu, która się systematycznie zwiększa – mówi Sławomir Wujek, dyrektor Produktu Dystrybucji Krajowej w ROHLIG SUUS Logistics.



Z danych ROHLIG SUUS Logistics wynika też, że pomimo cyfryzacji handlu i coraz większego upowszechnienia płatności mobilnych, klienci wciąż są przywiązani do gotówki. I choć udział płatności online się zauważalnie zwiększa (w I kw. 2018 wynosił on 45 proc., w I kw. 2019 już 57 proc.) - to wciąż niemal co druga dostawa wciąż opłacana jest przy odbiorze.

– Sklepy internetowe oferują dziś zróżnicowane formy płatności elektronicznych – od szybkiego przelewu przez płatność kartą po systemy typu PayPal lub BLIK. Pomimo to klienci wciąż chętnie korzystają z opcji płatności przy odbiorze. Decydując się na wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, często chcą najpierw zobaczyć produkt, ocenić, czy jest on zgodny z zamówieniem i czy nie posiada wad. Zwłaszcza, że mogą takiego towaru po prostu nie przyjąć bez żadnych konsekwencji – dodaje Sławomir Wujek.



Warto też zauważyć, że kupujemy coraz droższy sprzęt AGD. Świadczy o tym rosnąca średnia wartość zamówienia, która w pierwszym kwartale ubiegłego roku wynosiła 1884 zł, podczas gdy w analogicznym okresie tego roku osiągnęła już poziom 1990 zł. Jak podkreśla Sławomir Wujek istotną rolę odgrywa tu zmiana przyzwyczajeń oraz możliwości finansowych klientów.

– Polacy zwracają coraz większą uwagę na klasę energetyczną, wybierając urządzenia zużywające mniej prądu, czy wody. Lubią też nowinki technologiczne – kiedyś możliwość sterowania pralką za pomocą smartfonu była uznawane za fanaberię producenta, dziś jest już niemal standardem. Sprzęt staje się „inteligentny”, a co za tym idzie – droższy. Jednak wraz z rozwojem gospodarczym kraju, rosną także zarobki Polaków, których na taki sprzęt po prostu stać. Dlatego możemy spodziewać się, że wartość koszyka zakupowego będzie się systematycznie zwiększać – mówi ekspert ROHLIG SUUS Logistics.



Jakie sprzęty dużego AGD Polacy kupują najczęściej online? Aż 20 proc. spośród wszystkich dostarczonych towarów stanowią lodówki. Na kolejnych miejscach znalazły się pralki (15 proc.), zmywarki (14 proc.) i piekarniki (12 proc.). Zakupów najczęściej dokonujemy w okresie wakacyjnym (lipiec – wrzesień) oraz przed świętami Bożego Narodzenia (listopad – grudzień). Kupującymi online i wybierającymi dostawę sprzętu najczęściej są mieszkańcy wsi i miast poniżej 100 tys. osób. W pierwszym kwartale bieżącego roku stanowili oni aż 74 proc. spośród wszystkich klientów e-marketów. Dla porównania dostawy na terenie miast od 100 do 500 tys. mieszkańców stanowią 17 proc. a powyżej 500 tys. – 9 proc. wszystkich dostaw.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    21,40

  • Śr

    17,07

  • Min

    10,88

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7647
Ilość aktualnych ofert: 498500

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.