Czy Meksyk i Turcja zastąpią Chiny w produkcji odzieży?

Autor: wnp.pl 24 października 2018 19:57

Czy Meksyk i Turcja zastąpią Chiny w produkcji odzieży? fot. Fotolia

Większość światowej produkcji odzieży koncentruje się w Chinach. Dotychczas to Azjaci proponowali najbardziej opłacalny proces produkcji. Jednak specjaliści z firmy konsultingowej McKinsey prognozują rewolucję na mapie największych eksporterów branży odzieżowej. Teraz, gdy liczy się szybkość, to Turcja i Meksyk mogą stać się "nowymi Chinami".

Wartość eksportu odzieży na świecie w 2016 roku wyniosła 394 mld euro. 34 proc. światowego eksportu znajduje się w rękach Chin. Jednak jak zauważyli specjaliści firmy konsultingowej McKinsey, na rynku zauważyć można nowy trend oznaczający powolne wycofywanie się producentów odzieży z chińskiego rynku. Powód? Teraz, gdy czas jest jednym z wyznaczników rynkowego sukcesu, zaczynają zyskiwać takie kraje jak Meksyk czy Turcja.

Twórcy raportu "Czy produkcja odzieży wraca do domu?" ("Is apparel manufacturing coming home?") zauważają, że zmiany gospodarcze (przede wszystkim wzrost kosztów pracy), zachodzące w Chinach, zaczynają znacząco wpływać na przenoszenie produkcji odzieży do krajów bliższych rynkom zbytu. Zyskiwać mogą w ten sposób Bułgaria i Turcja - dla rynków europejskich - oraz Meksyk dla rynku Ameryki Północnej.

Patrząc na dużą konkurencję, producenci odzieży muszą jak najszybciej dostarczyć klientowi na lokalnym rynku produkt spełniający jego oczekiwania. I tu jest upatrywana szansa dla rynków z "nearshore" (tych ulokowanych najbliżej).

Twórcy raportu zauważają ponadto znaczący wzrost cen produkcji w Chinach. Jeszcze kilka lat temu koszty pracy w Państwie Środka stanowiły 1/10 analogicznych kosztów w Stanach Zjednoczonych. Dziś jest to już 1/3.

W 2005 roku przeciętne wynagrodzenie w Chinach wynosiło ok. 2,2 tys. dolarów rocznie. Dzisiaj to ponad 900 dolarów miesięcznie.

Po dodaniu kosztów transportu i opłat celnych cena produkcji w krajach poza rynkiem azjatyckim jest nieznacznie wyższa lub w niektórych przypadkach nawet niższa. Eksperci zauważają tu także wpływ oczekiwania na dostawę wyprodukowanego towaru (co, patrząc na potrzeby konsumenta, jest kluczowe).

Dla zobrazowania sytuacji McKinsey przeanalizował koszt wyprodukowania jeansów (w Chinach, Turcji, Meksyku oraz na rynkach lokalnych) oraz czas dostarczenia ich do zamawiającego (USA oraz Niemcy).

Okazuje się, że w przypadku Stanów Zjednoczonych koszty produkcji są zdecydowanie najkorzystniejsze w Meksyku. Europejczykom najbardziej będzie się opłacać produkcja w Bangladeszu. Na niekorzyść jednak przemawia czas transportu (30 dni).

Jak analizuje McKinsey, krótszy czas oczekiwania na produkt, nawet przy wyższych kosztach produkcji, zaprocentuje premią sprzedażową. – Ekonomia "nearshoringu" staje się atrakcyjniejsza pod kątem wyższego współczynnika sprzedaży przy pełnej cenie. Nasza analiza sugeruje, że 5-procentowy wzrost poziomu sprzedaży rekompensowałby wyższe koszty pracy – czytamy w raporcie. 



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    17,99

  • Śr

    14,78

  • Min

    8,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7626

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.