Duże i średnie polskie marki kosmetyczne jeszcze przed etapem zrównoważonego rozwoju

Autor: dlahandlu.pl 4 grudnia 2018 11:54

Trend na ekologiczne i naturalne produkty jest obecny na rynku od kilku lat. Podczas gdy w branży spożywczej jest na etapie pewnej dojrzałości i dotyka przy tym szeroko rynku „mainstreamowego”, to w branży kosmetycznej umiejscawiamy go jeszcze w etapie szybkiego dojrzewania. Eko trend w kosmetykach komentuje Magda Piwkowska – senior client consultant w Nielsenie.

 – Pierwsze oblicze – to trend naturalnych składników, gdzie słowo naturalne jest zupełnie niezdefiniowanym a więc i chłonnym pojęciem. Obserwujemy więc szerokie spektrum „naturalności” na półkach. W sklepach obecne są produkty z ekologicznymi certyfikatami potwierdzającymi źródło pochodzenia naturalnych składników. Dodatkowo spostrzec można również zmianę komunikacji określonych produktów, które nie zmieniły składu, ale np. opakowanie, które nawiązuje do motywów botanicznych i budujących skojarzenia ze światem przyrody  – wyjaśnia eksperta Nielsena.

Drugi aspekt trendu ekologicznego dotyczy etyki w kontekście praw zwierząt. – W Unii Europejskiej zakaz obrotu kosmetykami testowanymi na zwierzętach obowiązuje od 2013 roku. To, co było kiedyś tylko marzeniem aktywistów środowiskowych stało się normą, której branża zupełnie nie kwestionuje. Co więcej, podejmowane są działania wraz z UE, aby taką samą normę przyjęto na całym świecie. Temat jest szczególnie ważny i nośny w dobie, gdy informacje o niespójności marek rozchodzą się w trybie błyskawicznym w dobie mediów społecznościowych  – mówi Magda Piwkowska.

I dodaje, że najmocniej widocznym aspektem tego oblicza trendu jest wegańskość kosmetyków, czyli brak używania w składzie jakichkolwiek składników pochodzenia zwierzęcego, takich jak: kolagen, elastyna, keratyna, wosk pszczeli czy śluz ze ślimaka. – Ten trend z alternatywnej półki zaczął przenosić się do linii ogólnodostępnych marek, które wcześniej nie działały w obszarze wegańskich konsumentów – tłumaczy przedstawicielka Nielsena.

Ostatni aspekt trendu ekologicznego to wybieranie tych produktów, które są bardziej przyjazne dla środowiska. Zarówno pod kątem całego procesu produkcji (czy firma działa w duchu zrównoważonego rozwoju), składników (np. brak mikrogranulek czy oleju palmowego) czy opakowań.



– Opakowania stają się szczególnym nośnikiem tego trendu, ponieważ jest to ten etap życia produktu, który dotyka konsumenta bezpośrednio. I podczas gdy konsument może nie śledzić, czy dana firma w swojej strategii ma ograniczenie śladu węglowego czy zużycia wody w produkcji to zdecydowanie może dokonać mniej lub bardziej ekologicznego wyboru właśnie ze względu na opakowanie. W czasach, gdy zanieczyszczenie odpadami plastikowymi wydaje się być - obok smogu - wiodącym tematem ekologicznym, konsumenci mogą być skłonni do szukania alternatywnych opakowań: papierowych, szklanych, zwrotnych czy wręcz braku opakowań (zero waste) np. szampon nie w butelce, ale w kostce myjącej – jak mydło. Co ciekawe, dominuje tutaj oferta alternatywnych marek, dostępnych często jedynie w kanale online’owym oraz na drugim biegunie strategie wielkich międzynarodowych firm, które w temacie zrównoważonego rozwoju intensywnie działają czy wręcz konkurują między sobą od lat. Temat, póki, co nie jest dobrowolnie podejmowany przez polskie duże i średnie firmy. Wydaje się więc, że ten aspekt trendu pozostaje dla nich jeszcze w fazie wschodzącej – podsumowuje Magda Piwkowska.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    3,99

  • Śr

    3,02

  • Min

    2,23

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6883
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.