Eksperci: Sieci DIY powinny zweryfikować swoje strategie

Autor: MondayNews 24 października 2018 09:56

Eksperci: Sieci DIY powinny zweryfikować swoje strategie Fot. za MondayNews

51 proc. ankietowanych z dużych miast, kupujących w sklepach typu „Zrób to sam”, stwierdza, że nabywa materiały za pośrednictwem obsługujących ich firm. 74 proc. klientów z tej grupy robi to na zlecenie osób prywatnych. 63 proc. ww. podmiotów prowadzi jednoosobową działalność, 21 proc. – spółkę cywilną, natomiast 9 proc. – spółkę z o.o. Zdaniem niektórych ekspertów, wyniki ankiety Grupy AdRetail mogą zaskoczyć ten segment. Idealnie też obrazują umacniający się na rynku trend. Według innych specjalistów, należy jeszcze zwrócić uwagę na to, że nie każda firma bierze towar na fakturę, bo do rozliczenia z usługobiorcą zwykle wystarczy paragon. To też może być mylące dla branży, która twierdzi, że głównie nastawia się na ruch klientów indywidulanych.

Jak wyjaśnia Maciej Tygielski, szef sprzedaży w Grupie AdRetail, celem badania było zweryfikowanie coraz częściej pojawiającej się na rynku hipotezy, która zakłada że większość klientów sklepów DiY to firmy. Nieco ponad połowa respondentów potwierdziła to założenie. 37% ankietowanych zapewniło, że najczęściej kupuje materiały remontowo-budowlane prywatnie. 12% osób nie pamiętało tego.

– Wyniki badania nie są dla mnie zaskakujące. Patrząc z perspektywy konsumenta, rozsądnie jest wynająć firmę – nawet małą, jednoosobową, która wykona usługi remontowo-budowlane i w ramach tego zrobi wszystkie zakupy. W praktyce to rozwiązanie okaże się dużo tańsze, szybsze i wygodniejsze niż samodzielne szukanie oraz kupowanie materiałów. Osoby prywatne często nie znają ich jakości i popełniają przy tym liczne błędy. Dlatego wśród klientów sklepów DiY mogą przeważać firmy – tłumaczy Zbigniew Kwapisz, dyrektor jednej z filii Polskich Składów Budowlanych w Warszawie.

Według Macieja Tygielskiego, wyniki analizy mogą sugerować że warto robić promocje dedykowane dla biznesu. Sieci mają szansę zweryfikować teraz swoje dotychczasowe strategie, m.in. w zakresie łączenia ze sobą rabatów na różne artykuły. Ewentualne zmiany można zastosować w dniach roboczych, w godzinach 9.00-14.00, gdyż o tej porze były zbierane dane. Ekspert dodaje, że dobrym rozwiązaniem byłoby powtórzenie ankiety na większej grupie osób i miast. Klienci mogliby również być przepytywani przez cały dzień. Wówczas sieci uzyskałyby kompletny obraz sytuacji.
– W ramach kompleksowej obsługi, jaką oferują głównie małe firmy, robione są zakupy w sklepach DiY. Z mojego doświadczenia wynika, że około 60% klientów prosi o to, aby za nich nabywać potrzebne materiały. Dzięki temu oszczędzają swój czas i pieniądze. Mają też pewność, że fachowiec wybiera tylko sprawdzone produkty. Zazwyczaj też rozlicza się on z usługobiorcami na podstawie paragonów. Dotyczy to 70% przypadków – stwierdza Jakub Witkowski, ekspert rynku budowlanego, szef warszawskiego zespołu Metamorfozy Mieszkań.

Pracownik jednej z największych sieci marketów DiY anonimowo zaznacza, że firma jest zdecydowanie nastawiona na klientów indywidualnych. Dodaje też, że branża może być zaskoczona wynikami przeprowadzonej ankiety. Komentuje także, że istotne jest to, o jakiej porze dnia rozmawiano z klientami poszczególnych placówek. Jeżeli było to w godzinach porannych, to wtedy, według jego wiedzy, występuje zdecydowana nadreprezentacja fachowców. Jednak z taką teorią nie do końca zgadzają się specjaliści z branży.

– Z przeprowadzonej ankiety wynika, że dane były zbierane w godzinach porannych i okołopołudniowych. O tej porze tak naprawdę najtrudniej jest spotkać fachowców. Osoby pracujące w mojej branży zaopatrują się w materiały raczej wcześnie rano, tj. pomiędzy 7.00 a 8.00, ewentualnie późnym popołudniem bądź wieczorem, czyli po 18.00. Nie wyklucza to jednak faktu, że w ciągu dnia sporadycznie też kupuje się różne rzeczy, gdy akurat czegoś zabraknie – mówi Jakub Witkowski.
Robiąc ww. zakupy jako firma, aż 74% ankietowanych wykonuje je na prywatne zlecenie. 
 
– Sklepy dysponują wskaźnikiem proporcji paragonów do faktur. Dzięki dowodom zakupów mają dostęp do wielu informacji na temat swoich klientów i prowadzonych przez nich firm. Ale kupujący nie dzielą się ze sprzedawcami wszystkimi sprawami, np. tym dla kogo realizują swoje zlecenia, czyli kto faktycznie korzysta z zakupionego sprzętu. Takie dane można częściowo wyczytać z naszej analizy, m.in. to, że 12% podmiotów zaopatrujących się w ww. sklepach obsługuje przedsiębiorstwa – dodaje ekspert z Grupy AdRetail.

Ankieta została przeprowadzona przez Grupę AdRetail na terenie 6 dużych miast (Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania oraz Łodzi) i ich najbliższych okolic w blisko 40 sklepach. Działania odbyły się na przełomie września i października br. Były realizowane w dniach roboczych w godzinach porannych i okołopołudniowych, tj. od 9.00 do 14.00. Uczestniczyło w nich 468 osób bezpośrednio robiących zakupy w placówkach DiY. Byli to klienci w wieku od 18. do 55. lat. Większość stanowili mężczyźni, tj. 61%. Kobiety miały udział na poziomie 39%.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7680

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.