Prezes Inquiry: PKN Orlen może być faworyzowany w kwestii zakazu handlu w niedziele

Autor: dlahandlu.pl 10 stycznia 2018 14:06

Prezes Inquiry: PKN Orlen może być faworyzowany w kwestii zakazu handlu w niedziele Na zdj. Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry. Fot. materiały prasowe

Nie wykluczone, że PKN Orlen, jako firma państwowa, wiedział wcześniej o planowanych zmianach przepisów dotyczących ograniczenia handlu w niedziele i miał więcej czasu by się do nich przygotować – uważa Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry, w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl. W takim wypadku, byłoby to wspieranie państwowej spółki kosztem firm konkurencyjnych - dodaje.

Niedawno pojawiła się informacja, iż PKN Orlen planuje zmiany w swoim statucie, dzięki którym mógłby rozpocząć działalność hurtowni w branżach od mięsnej po obuwniczą i AGD. Termin wprowadzenia nowej działalności dziwnie zbiega się w czasie z zaawansowaniem prac nad ustawą o zakazie handlu w niedzielę. Wśród wyłączeń od zakazu znajdują się przecież stacje paliw. Czy PKN Orlen chce rozszerzyć zakres sprzedaży w swoich sklepach i skorzystać z tego, że w niedziele nie będzie można zrobić zakupów nigdzie indziej?

Wiele wskazuje na to, że w ten sposób umożliwiono Orlenowi zmonopolizowanie handlu w niedziele. PKN Orlen jako spółka państwowa, miał znacznie więcej czasu niż jakakolwiek inna sieć na przygotowanie się do zmian związanych nowymi przepisami. Zwróćmy uwagę, że tak daleko idące projekty zmian w dużych firmach handlowych nie powstają w dwa tygodnie, szczególnie w przypadku firm notowanych na giełdzie.  Na przygotowanie radykalnej zmiany strategii trzeba poświęcić dużo czasu, moim zdaniem za tym doniesieniem stoi minimum rok przygotowań.

Innymi słowy, PKN Orlen wiedział wcześniej, co się stanie i miał czas się przygotować?

Jeśli zmiany były zawczasu uzgodnione pomiędzy autorami ustawy i firmą, to jest to jawne wspieranie państwowej spółki kosztem firm konkurencyjnych.

Pozostaje pytanie, co w tej sytuacji zrobią inne sieci. Proszę zauważyć, że jest jeszcze droga prawna. Prawdopodobnie takie posunięcie można zaskarżyć do instytucji europejskich, a Unia Europejska jest bardzo wrażliwa na wszelkie formy wspierania jednych firm kosztem drugich przez administrację państwową.

Czy to dobry pomysł, by przy stacjach otwierać duże markety?

Decydujący głos będzie i tak należał do konsumentów. Specyfika lokalizacji i charakter stacji benzynowych nie sprzyja robieniu zakupów innych niż typowe zakupy convenience. Gdyby tak było, to  w krajach  gdzie od dawna obowiązuje zakaz handlu w niedzielę, na stacjach benzynowych działałyby regularne supermarkety, a raczej nie obserwujemy takiego zjawiska.

Przeczytaj także:

PKN Orlen: Zmiany asortymentowe bez związku z zakazem handlu w niedziele

PMR: Rynek usług gastronomicznych na stacjach benzynowych urośnie w 2018 r. do 2 mld zł

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • klient 2018-01-13 14:51:51

    Oprócz firmy Orlen są jeszcze Shell, BP, Statoil, Lotos, Lukoil. Tak więc zastanawia mnie, dlaczego autor pisze tylko o JEDNEJ firmie?

  • Łukasz 2018-01-11 14:04:10

    a może z innej beczki, myślę, że wszystkie marki paliowe które chcą posadzić szerszy retail u siebie grubo moga umoczyć, opowiedź na proste pytanie : czy poza niedzielą tez pójdziesz tam na zakupy np spożywcze? myśle ze nie a w tym przypadku koszty będą powyżej obrotów których utrata w tygodniu niedziela raczej nie zrekompensuje.

  • Bohdan 2018-01-10 20:17:41

    To chyba nieporozumienie, że nie widać supermarketów przy stacjach benzynowych w krajach, gdzie istnieje zakaz handlu w niedzielę. Przy autostradach są duże stacje benzynowe ze sklepami o bogatym asortymencie. A jeśli akurat stacje paliw były po obu stronach autostrady, a taki sklep był tylko po jednej stronie, to stawiano dla pieszych kładkę łączącą obie stacje. Handel frontem do klienta, nawet w niedzielę.

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    0,60

  • Śr

    0,30

  • Min

    0,14

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8910

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.