Smartfonizacja zmieniła branżę mody. Najbardziej skorzystała na tym Zara

Autor: dlahandlu.pl 25 lutego 2019 14:00

Smartfonizacja zmieniła branżę mody. Najbardziej skorzystała na tym Zara Fot. Shutterstock.com

Kolekcje prezentowane przez luksusowe marki na wybiegach w Paryżu czy Mediolanie nie wyznaczają trendów, tak jak działo się to jeszcze kilka lat temu. Rozwój nowych technologii i smartfonizacja wywróciły branżę do góry nogami. Na tej przemianie najbardziej skorzystała Zara.

Na sukces Zary składa się wiele elementów, lecz na uwagę najbardziej zasługują podążanie z duchem czasu i umiejętność dopasowania wewnętrznych procesów do organicznej aktywności użytkowników sieci. — Dla kolosa, posiadającego ponad 2200 sklepów w 96 krajach, jest to prawdziwy wyczyn. Zazwyczaj działającym na taką skalę producentom odzieży dostosowanie się do współczesnych realiów nie przychodzi tak łatwo. Przeszkodą są modele biznesowe, które doskonale sprawdzały się na przełomie XX i XXI wieku, jednak dziś są już przestarzałe i nie radzą sobie z dynamiką cyfrowego świata. Zmiany na tak fundamentalnym poziomie są dla organizacji bardzo trudne i zazwyczaj zachodzą za późno — mówi Irek Piętowski, trener i konsultant innowacji w firmie DT Makers, specjalizującej się w projektach design thinking.

Hiszpańska marka wykazała się sprawnością w wykorzystywaniu nowych technologii i czerpaniu z nich wymiernych korzyści. — To książkowy przykład cyfrowej dojrzałości. Nie chodzi przecież o to, by posiadać technologie dla samego posiadania, lecz o przemiany organizacyjne na poziomie struktur i zwinnych metod pracy, które dostosują firmę do nowej, technologicznej rzeczywistości — dodaje Piętowski.

Czym Zara zasłużyła sobie na tak pozytywną ocenę? Hiszpańska spółka zatrudnia ponad 300 projektantów, którzy dokładają wszelkich starań, by każda kolekcja odzwierciedlała najnowsze trendy ze świata mody. Sklepy fast fashion, a do tej kategorii należy Zara, znane są z kopiowania ubrań z prestiżowych wybiegów i sprzedawania ich po przystępnych cenach. Zarówno Zarę, jak i Forever 21 wielokrotnie oskarżano o bezprawne naśladowanie ekskluzywnych projektantów. Mimo że inspiracje modą z elitarnych pokazów odgrywają istotną rolę w procesie projektowania, to nie za ich sprawą hiszpański gigant jest nieustannie o krok przed konkurencją. — Jeździmy do Paryża i Włoch, a następnie patrzymy na trendbooki i decydujemy, które treści są dla nas odpowiednie — powiedział amerykańskiemu Business Insiderowi jeden z pracowników Zary. Po kolejną dawkę inspiracji projektanci sięgają do internetu, który od jakiegoś czasu odgrywa kluczową rolę w procesie decyzyjnym. Termin pojawienia się nowej kolekcji w sklepach ustalany jest na podstawie aktywności influencerów w mediach społecznościowych, głównie na Instagramie. — Jeśli influencer decyduje się ubierać w określony sposób, to możemy być niemal pewni, że ten trend się przyjmie — twierdzi jeden z projektantów, tłumacząc, że w telefonie można zobaczyć wszystko, co nosi się obecnie Nowym Jorku, Tokio czy Szanghaju. — Czegoś takiego nie było jeszcze 15 lat temu — dodaje.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    11,98

  • Śr

    8,02

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7847
Ilość aktualnych ofert: 481629

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.