Zakaz handlu w niedziele – jak wpłynie w tym roku na spółki modowe?

Autor: dlahandlu.pl, PB 12 lutego 2019 13:31

Zakaz handlu w niedziele – jak wpłynie w tym roku na spółki modowe? Fot. Shutterstock

Analitycy są podzieleni co do wpływu zaostrzenia zakazu handlu w niedziele na sieci odzieżowe (od początku 2019 r. obowiązuje tylko jedna niedziela handlowa w miesiącu). Ich zdaniem, styczniowe wyniki spółek z segmentu modowego były przeciętne, dwucyfrowe wzrosty niektórych z nich to efekt między innymi ostatnich przejęć.

Zdaniem Marii Mickiewicz, dyrektor w Pekao Investment Banking SA, mniej handlowych niedziel od stycznia 2019 r. nie powinien już mocno uderzać w spółki odzieżowe.

- Z pewnością zakaz handlu w niedziele miał widoczny wpływ na wyniki, gdyż rok temu zakaz został wprowadzony dopiero od marca. Jednak patrząc na wartości dynamik rok do roku, wydaje się że styczeń nie różnił się mocno od również przeciętnego grudnia, pomimo, że w 2019 roku doszła nam kolejna niehandlowa niedziela. Oczekiwałabym zatem, że samo zaostrzenie zakazu od tego roku o kolejną niedzielę nie powinno już tak mocno uderzać w wyniki sprzedażowe spółek, zatem wpływ na dynamiki od marca powinien być już ograniczony. Większość przedstawicieli branży wskazywała w drugiej połowie zeszłego roku, że klient odzwyczaja się od niedzielnych zakupów i w niedziele nawet te handlowe odwiedzalności sklepów wyraźnie spada – mówi Maria Mickiewicz.

Przeczytaj także:

- Po dość spokojnym odbiorze w pierwszych miesiącach, w drugiej połowie zeszłego roku spółki zaczęły wskazywać na odczuwalne skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedziele. Efekt nie jest jednak łatwy do skwantyfikowania, ponieważ brak sprzedaży niedzielnej jest w dużej mierze odrabiany w pozostałe dni tygodnia oraz przez kanał internetowy. Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że negatywne skutki zostały zapewne złagodzone przez mocną gospodarkę i cały czas mocną konsumpcję w całym 2018 roku – dodaje.

Innego zdania jest Sylwia Jaśkiewicz, dyrektor DM BOŚ SA. - Efekty zakazu handlu stopniowo były coraz bardziej widoczne w ubiegłym roku. Z pewnością jedna niedziela bez handlu miesięcznie więcej w tym roku będzie niekorzystna dla sektora – mówi ekspertka.

Jej zdaniem, zakaz handlu niesie ze sobą dwa ważne skutki - presję na sprzedaż z metra kwadratowego i transfer sprzedaży w kierunku online. To z kolei przyczynia się do większej presji cenowej. - Klient kupujący w Internecie jest bardziej wybredny cenowo, a to przyczynia się do presji na ceny w sklepach. Zatem możemy się spodziewać większej presji na ceny. Moim zdaniem zwycięzcami w tej grze będą spółki elastyczne kosztowo. Jedną z takich jest na przykład LPP – mówi Sylwia Jaśkiewicz.



WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6871
Ilość aktualnych ofert: 0
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.