Półka z kawą i herbatą

Autor: Piotr Haman, Merchendiser 13 maja 2009 15:57

Półka z kawą i herbatą

Kawa - herbata to bardzo ważna ,a jednocześnie bardzo wrażliwa na merchandising kategoria. Można na niej „przećwiczyć" wszystkie najważniejsze zasady wykładania towaru. Ta część ekspozycji powinna znajdować się w sąsiedztwie stoisk ze słodyczami, dobrze do niej pasują też produkty śniadaniowe: płatki zbożowe, dżemy, miody.

Regał(y) najpierw dzielimy, najlepiej w pionie na dwie części: przeznaczoną na kawy i herbaty. W ramach części kawowej znowu najlepiej w pionie, ale w przypadku mniejszych ekspozycji można też dokonać podziału poziomego, regał dzielimy na blok kaw rozpuszczalnych i ziarnistych. Część herbacianą (ważne żeby według tej samej zasady jak kawową) dzielimy na część przeznaczoną na herbaty sypkie, w torebkach oraz herbaty owocowe i ziołowe.

Po wyodrębnieniu bloków na poszczególne podkategorie trzymamy się standardowych zasad merchandisingowych. Najlepsze poziomy (140 - 170 cm) przeznaczamy na produkty premium, niższe na marki popularne. Opakowania o większej gramaturze powinny być wystawiane poniżej opakowań mniejszych warto, by mniejsze opakowanie marki XXX stało nad opakowaniem tej samej marki o większej gramaturze.
Większość producentów kaw i herbat posiada więcej niż jeden gatunek swojego produktu. Zdecydowanie radzę, by eksponować je w ramach podkategorii obok siebie ustawiając od lewej strony („zasada lewego oka") od produktów „najlżejszych" dla herbat są to herbaty śniadaniowe do najcięższych „earl grey", a dla herbat owocowych decyduje kolor owocu. Ustawiamy je od najjaśniejszego do najciemniejszego.

W przypadku kaw będzie to ustawienie od kaw łagodnych do najintensywniejszych w smaku (typu „espresso"). Taka ekspozycja zyska na przejrzystości pozwoli też konsumentowi, bardzo często przywiązanego do marki lepiej rozeznać się w ofercie sklepu. Jeżeli nie podzieliliśmy regału w pionie, to kawy liofilizowane stawiamy na wyższych półkach niż kawy mielone i ziarniste. Szczególnie ważne jest też by towary były ustawiane w blokach, czyli by ekspozycja podkategorii tworzyła w ramach regału wyraźny prostokąt. Towar wystawiamy frontem do klienta. Ważne by pod każdym produktem znajdowała się metka cenowa. Trzeba pamiętać, że 8 na 10 konsumentów nie włoży do koszyka produktu, którego ceny nie zna.

W pobliżu kawy należy też znaleźć miejsce na ekspozycję czekolady pitnej, kakao i kawy zbożowej. Produkty te powinny być wyraźnie wyodrębnione, gdyż stanowią odrębną kategorię. Najlepiej by były wystawione „od strony" regału ze słodyczami, będą wtedy stanowić naturalny łącznik pomiędzy tymi kategoriami.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane